Bedrijven en publieke overheden investeren steeds weer in technologie, en hebben steeds weer het gevoel dat er niets verandert aan hun resultaten.. Technologie belooft niet alleen dat het de processen zal automatiseren, maar dat er nieuwe zakelijke opportuniteiten zullen ontstaan.   Waarom slaagt het ene bedrijf erin om zijn bedrijfsprestaties te verbeteren door digitale technologie […]

Advertentie

Bedrijven en publieke overheden investeren steeds weer in technologie, en hebben steeds weer het gevoel dat er niets verandert aan hun resultaten.. Technologie belooft niet alleen dat het de processen zal automatiseren, maar dat er nieuwe zakelijke opportuniteiten zullen ontstaan.  

Waarom slaagt het ene bedrijf erin om zijn bedrijfsprestaties te verbeteren door digitale technologie te gebruiken, terwijl het andere bedrijf dat niet kan? Om dat te weten te komen, voerden MIT Sloan Management Review en Capgemini Consulting in 2013 een onderzoek uit onder 1.559 executives en managers uit verschillende sectoren. Daarbij focusten ze op digitale transformatie: digitale technologieën (Social media, Mobile, Analytics of Cloud  – kortweg SMAC) inzetten om de bedrijfsprestaties aanzienlijk te verbeteren. Zo kan digitale transformatie de klantenervaring verbeteren, de operationele activiteiten stroomlijnen en nieuwe zakelijke modellen creëren.

Uit de antwoorden blijkt duidelijk dat managers geloven dat technologie hun bedrijfsprestaties grondig kan veranderen, maar ook dat ze gefrustreerd zijn omdat nieuwe technologieën geen grote resultaten opleveren. Volgens 78% van de ondervraagde executives en managers wordt digitale transformatie binnen de twee jaar cruciaal voor hun bedrijf. Toch zegt 63% zegt dat hun organisatie op technologisch vlak te traag verandert. Het vaakst genoemde obstakel is ‘een gebrek aan urgentie’. Slechts 38% van de respondenten stelt dat digitale transformatie permanent op de agenda van de CEO staat. In bedrijven waar CEO’s hun visie op digitale transformatie delen, vindt 93% van de werknemers dat het juiste pad voor de organisatie. Maar slechts 36% van de CEO’s deelt zijn visie met de medewerkers.

Uit eerdere onderzoeken met executives blijkt dat veel bedrijven moeite hebben om voor verandering te zorgen door het gebruik van nieuwe digitale technologieën. Maar die onderzoeken tonen ook dat slechts een kleine minderheid van de bedrijven de nodige management en technologische skills heeft ontwikkeld om deze nieuwe technologieën maximaal te laten renderen.

Toch blijkt dat medewerkers geloven dat het strategisch noodzakelijk is om succesvol aan de slag te gaan met nieuwe technologieën. Bijna geen enkele organisatie is bestand tegen de competitieve ontwrichting die de wijdverspreide implementatie van nieuwe technologieën met zich meebrengt.

Uit het onderzoek blijkt dat bedrijven manieren vinden om vooruitgang te boeken. Zo ontwikkelen ze business cases voor technologische implementatie, ontstaan er digitale initiatieven over de verschillende departementen heen en worden incentives geherformuleerd zodat ze metrics bevatten die relevant zijn voor digitale transformatie.

Conclusie: digitale transformatie kent veel uitdagingen. Bedrijven of publieke overheden kiezen ervoor die aan te gaan, zodat ze competitief voordeel verkrijgen of hun dienstverlening verbeteren.

Auteur: Kris Poté, vice president bij Capgemini (met dank aan Michael Fitzgerald, Nina Kruschwitz, Didier Bonnet en Michael Welch). Contacteer [email protected] voor de gedetailleerde studie ‘Embracing Digital Technology’

Advertentie