Meer dan een derde van alle tweets over de wedstrijden uit de UEFA Champions League komt uit het stadion zelf. Een fan in het stadion tweet bijna tien keer zoveel dan de fan voor de televisie.

Advertentie

Meer dan een derde van alle tweets over de wedstrijden uit de UEFA Champions League komt uit het stadion zelf. Een fan in het stadion tweet bijna tien keer zoveel dan de fan voor de televisie.

In dit onderzoek, in opdracht van smartphonefabrikant HTC, is data verzameld tijdens vier van de eerste wedstrijden van dit seizoen in de groepsfase van de UEFA Champions League.

Grote wedstrijden worden meer en meer gemeengoed in Twitter-feeds. Zo maakt maar liefst 83 procent van de fans gebruik van een tweede scherm terwijl ze voetbal aan het kijken zijn.

Toch blijken vooral stadionbezoekers fervente Twitter-gebruikers. Naast berichtgeving over de wedstrijden zelf, delen ze ook foto’s om hun sociale contacten te laten weten dat ze erbij waren. Daarnaast informeren ze volgers over de stand (24 procent van de tweets), doelpunten (23 procent van de tweets) en trainers (14 procent van de tweets).

Chelsea

Het onderzoek toonde in Europa ook enorme verschillen in content die werd gedeeld op sociale media. Waar Chelsea-fans het meest deelden (129 tweets per 100 aanwezigen), waren de AC Milan-fans in het stadion juist heel rustig (slechts 9 tweets per 100 aanwezigen).

Het publiek in het Verenigd Koninkrijk (Stamford Bridge) en in Spanje (Camp Nou) was veel rumoeriger op sociale media dan in Italië (Stadio Giuseppe Meazza) en Frankrijk (Stade Vélodrome)

Ten slotte toont het onderzoek aan dat clubs op verschillende manieren bijdragen aan conversaties op sociale media. Waar de fans op Stamford Bridge het meest deelden, tweette @chelseafc slechts 38 keer en liet de conversatie over de wedstrijd natuurlijk verlopen.

Daarentegen deelde @OMOfficiel, met een stiller social media-publiek in Frankrijk, maar liefst 182 tweets op de wedstrijddag om het gesprek te bevorderen door extra content aan te bieden om fans meer te betrekken bij de wedstrijd.

Advertentie