Nieuws

Spam verschuift naar sociale werken

Het is 35 jaar geleden dat de eerste spam-mail werd verstuurd. En ook al daalt het aandeel van spam, het blijft een hardnekkig fenomeen. Zeker nu spam meer en meer verschuift naar sociale netwerken.

Het is 35 jaar geleden dat de eerste spam-mail werd verstuurd. En ook al daalt het aandeel van spam, het blijft een hardnekkig fenomeen. Zeker nu spam meer en meer verschuift naar sociale netwerken.

69 procent. Dat is volgens het gespecialiseerde bedrijf Pingdom het aandeel van spam in het totale e-mailverkeer. Dat lijkt veel, al zit dat cijfer in dalende lijn. Twee jaar geleden was het nog 89 procent.

En dat terwijl weet dat het eerste spambericht al 35 jaar geleden werd verstuurd.  Zowat  400 van de destijds 2.600 gebruikers van internet-voorloper ARPANET kregen een ongevraagde mail van marketing manager ene Gary Thuerk van een Amerikaanse computerfabrikant. Hij gaf in de mail informatie over open dagen waar men zijn computersysteem kon bekijken.

Social

Spam beleefde zowat drie à vijf jaar geleden een hoogtepunt, maar lijkt dus op retour. Verfijnde en betere spamfilters en juridische acties hebben ertoe gebracht dat bedrijven spam min of meer onder controle krijgen. Toch is het opletten voor een nieuwe trend: spam die steeds vaker te vinden is op sociale media, als Facebook, Twitter en zelfs Instagram.

Omdat social media vaak nog persoonlijker lijken dan e-mail, spelen spammers daar handig op in. Ze misbruiken het vertrouwen, vermits sociale media-gebruikers vaak een ‘echt’ bericht denken te zien van een vriend.  Sociale media zien het fenomeen met lede ogen tegemoed. Zo sloegen Facebook en Trend Micro al de handen in mekaar en worden posts gefilterd, waardoor spam zoveel mogelijk wordt onderschept.

Vooral Twitter lijkt moeite te hebben met het fenomeen van spam. Het sociale netwerk lijkt niet altijd in staat om kordaat op te treden tegen alle soorten spam die we er tegenkomen. Erg prominent zijn de zogenaamde direct mail-berichten van bekenden met links die u naar bepaalde websites willen leiden, en die eigenlijk als phishing kunnen worden bestempeld. 

Uit onderzoek van Fisheye Analytics is op dit moment 7 procent van alle Twittergebruikers een spambot. Waardoor veel twitteraars door een spambot kunnen worden misleid. Ze denken echt dat ze met een mens te maken hebben. Niet alleen in uw mailbox, maar ook op Twiiter en Facebook is het dus opletten voor spam.

E-mail & spam in cijfers

2,2 miljard: aantal e-mailgebruikers wereldwijd,

144 miljard: aantal e-mails dat wereldwijd dagelijks wordt verstuurd,

4,3 miljard: aantal e-mailclients wereldwijd in 2012,

425 miljoen: aantal actieve Gmail gebruikers wereldwijd,  "s werelds grootste e-mailprovider is,

69%: percentage van het e-mailverkeer dat als spam gemarkeerd kan worden (was nog 89% in 2010)

50,76%: percentage van de spam afkomstig van pharma-aanbieders, de grootste categorie van alle verstuurde spam.

0,22%: percentage van het e-mailverkeer dat als phishing gemarkeerd kan worden.

Bron: Pingdom, 2012

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business