Uw website of e-shop is belangrijker dan ooit. Het is rechtstreeks of onrechtstreeks een onderdeel van uw omzet. Deze zes zaken houdt u dan ook best in het oog. Van bounce rate, traffic sources tot conversie.

Advertentie

Uw website of e-shop is belangrijker dan ooit. Het is rechtstreeks of onrechtstreeks een onderdeel van uw omzet. Deze zes zaken houdt u dan ook best in het oog.

1. Bounce rate

De bounce rate is het percentage bezoekers dat uw website op dezelfde pagina verlaat als waar ze zijn toegekomen.  

Een hoge bounce rate is meestal, maar niet altijd, een indicatie van een probleem. “Stel dat iemand zoekt op “openingsuren X”, dan zal de bounce rate van die pagina uiteraard erg hoog liggen, omdat de gebruiker er juist meteen wél heeft gevonden wat hij zocht”, aldus Sven De  Meyere, analytics expert bij The Reference.

Soms is deze zogenaamde ‘landing page’ niet voldoende geoptimaliseerd om tot verdere actie over te gaan. Een hoge bounce rate is dus vaak een signaal om hier wat aan te doen.

2. Conversie

Conversie is er wanneer een bezoeker een op voorhand gedefinieerde actie onderneemt: zich inschrijven op een nieuwsbrief, een brochure aanvragen, maar ook op een banner klikken. Belangrijk is om hierbij op voorhand doelstellingen te formuleren.

Een goal funnel of doeltrechter geeft u inzicht in de verschillende stappen en mogelijke pijnpunten in het conversieproces. “Zo kan je bijvoorbeeld zien dat er in stap 3 van je bestelproces veel gebruikers afhaken. Het is de bedoeling om deze conclusie verder te analyseren en de reden achter die dropout te zoeken”, aldus De Meyere.

3. Traffic sources

Deze verwijzen naar de kanalen waar uw bezoekers vandaan komen. Deze maatstaf geeft u een erg goed inzicht in welke platformen voor u de meeste bezoekers aandragen. Welke sociale media zijn voor u van tel? En hoe belangrijk zijn Google of uw eigen nieuwsbrieven?

4. Content

Content is king. Of het nu om een blogpost gaat, om nieuwsberichten of om een beschrijving van uw diensten. Via het content rapport krijgt u inzicht in hoe goed uw content werkt, en waar uw bezoekers en klanten in geïnteresseerd zijn. De gemiddelde bezoektijd en het aantal pagina’s per bezoek geeft u een goede indicatie van hoe nuttig uw content is voor uw bezoekers.

5. Percentage nieuwe bezoekers

Het percentage van nieuwe bezoekers in het totale aantal bezoekers vergt enige nuance. Enerzijds zijn nieuwe bezoekers een indicatie van hoe trouw uw bezoekers zijn en hoe sterk uw merk of website al is ingeburgerd. “Maar vaak geldt eerder het omgekeerde”, aldus De Meyere. "Meer nieuwe bezoekers aantrekken om meer nieuwe potentiële klanten te bereiken.” Daarnaast lijkt een hoog percentage van nieuwe bezoekers, kort na een marketingcampagne, natuurlijk eerder een goed signaal. De kunst is dan om ze aan u te binden.

 

6. Alerts

In Google Analytics is het mogelijk om automatische meldingen in te stellen. U geeft dan een bepaald criterium op waarover u gewaarschuwd wilt worden, en op het moment dat dit criterium zich voordoet, krijgt u een e-mail met de melding.

Dat kan gaan van een plotse toe- of afname in het aantal bezoekers tot een stijgend bouncing percentage en eigenlijk alles wat hierboven beschreven werd. Het is geen maatstaaf op zich; alleen kunt u met deze alerts snel ingrijpen. En dat is op het web niet onbelangrijk.