We stellen een vijftal bedrijven voor die totaaloplossingen voorzien voor je digital signage-project en actief zijn in België en/of Nederland.

Advertentie

Digitale informatieborden zijn niet meer weg te denken uit onze wereld. Je ziet ze langs straten, in winkelcentra, kantoren en scholen. Digital signage is de technologie die toelaat om deze informatie gecentraliseerd te beheren en dynamisch te sturen, in functie van de locatie, het tijdstip en het doelpubliek. 

We stellen een vijftal bedrijven voor die totaaloplossingen voorzien voor je digital signage-project en actief zijn in België en/of Nederland. 

BIS ID

BIS ID biedt een cloud hosted-platform aan, maar kan het CMS ook binnen het bestaande domein integreren, zowel in een Linux- als in een Windows-omgeving. Kies je voor de SaaS-oplossing, dan staat BIS in voor de kosten voor aanschaf en onderhoud van de servers. Jij betaalt een vast bedrag per maand, afhankelijk van de gekozen formule. Een low-end oplossing heb je al “voor een paar tientjes per maand”, aldus BIS ID.

De software bestaat uit twee componenten: een Manager en een Designer, waarbij de prestaties en de functionaliteit afhangen van de gekozen formule. Verder is er nog een ‘Contentrunner’ die je toelaat snel en eenvoudig nieuwe content toe te voegen zonder de centrale CMS te moeten beheren. Overigens heeft BIS ook een eigen BIS ID digital signage player laten ontwikkelen, die met zowat elk besturingssysteem overweg kan en de vereiste prestaties kan bieden. Deze players zijn beschikbaar als mini-pc of als 19 inch-uitvoering. Op maat gemaakte applicaties voor specifieke eisen zijn eveneens mogelijk.

Volgens de aanbieder
Arjan Geuvers (Divisiemanager Digital Signage): “Digital signage zal de komende jaren in steeds meer organisaties te vinden zijn. Met de trend van het nieuwe werken in het achterhoofd, zullen organisaties via digitale borden snel en hapklaar die informatie verspreiden die hun werknemers nodig hebben om efficiënt en plaats- en tijdonafhankelijk te werken. Denk aan planningen, financiële en facilitaire info enzovoort. Retailketens zullen digital signage inzetten om communities te bouwen en een totaalbeleving te creëren. Ontwikkelingen als Wi-Fi, 3G/4G, apps en touch werken daarbij als een katalysator.

Novus Solutions

De digital signage-oplossing van Novus Solutions is volledig cloudgebaseerd. Op beveiligde servers draait het zelf ontwikkelde HELLO-platform. Het is een online CMS dat zich vanuit een webbrowser laat benaderen.

Het systeem ondersteunt uiteraard de standaard afbeeldingsbestanden, maar ook videobestanden als avi, mpeg en mov. Die worden door de servers geconverteerd naar mp4. Met behulp van iframes kan ook content als widgets, webpagina’s en rss-feeds worden getoond. Xml-koppelingen helpen dan weer met het automatisch ophalen van diverse databases, zoals agenda- of reserveringssystemen.

Met behulp van ‘afspeellijsten’ kun je vervolgens nauwkeurig meegeven wanneer welke content uitgestuurd moet worden. Het is mogelijk om een onbeperkt aantal lcd-schermen of andere digitale media toe te voegen en te beheren. Om verbinding te maken heb je een Android-toestel nodig. Dat kan een tablet of smartphone zijn (via een app), maar bijvoorbeeld ook de UPP!-mediaplayer, die naadloos samenwerkt met digital signage-displays van Philips. Deze HDMI-stick kan een draadloze verbinding maken met het CMS en bevat lokale opslagruimte in de vorm van een SD-kaart. Een licentie op het HELLO-platform kost 25 euro per maand, per player.

Volgens de aanbieder
Dennis Schellekens (Business Manager): “Wij hebben bewust gekozen voor het Android-platform. Dat is intussen uitgegroeid tot een volwassen en schaalbaar platform dat toelaat digital signage op vrijwel elk toestel te kunnen draaien en dat tegen prijzen die een paar jaar geleden nog ondenkbaar waren. Digital signage komt nu in het bereik van zowat elke organisatie.”

Michel van der Stelt (Sales & Marketing Manager): “Door de kostenverlaging zie je nu erg diverse toepassingsmogelijkheden. De bakker op de hoek zet het bijvoorbeeld in voor zijn prijslijsten of een grote fabrikant gebruikt het voor interne communicatie. Een must-have in retail is interactie en dat is perfect mogelijk door touchscreens in te zetten, zodat de gebruiker beoordelingen kan geven over producten of diensten.”

Koning & Hartman

Koning & Hartman is een bedrijf met meer dan 800 medewerkers, dat uiteenlopende oplossingen biedt op het vlak van telecom, industrie en infrastructuur. Digital signage is een van deze oplossingen.

Om een ruim assortiment (op het vlak van hardware) te kunnen aanbieden, werkt het bedrijf samen met een aantal bekende ontwikkelaars en fabrikanten, zoals AOpen, Advantech, IEI Technology en Nexcom. Deze laatste tekent bijvoorbeeld voor de digital signage-software.

De ontwerpsoftware kan op de player zelf worden geïnstalleerd (voor zover die al niet voorgeïnstalleerd is), maar wanneer je remote beheer voor een hele reeks players nodig hebt, dringt een specifieke server zich op. De players en kioskoplossingen die Koning & Hartman aanbiedt, zijn nagenoeg allemaal van het Windows Embedded-type. 

Volgens de aanbieder
Danny Vermeylen (Sales Director België): “Digital signage ondergaat een duidelijke evolutie naar krachtige, interactieve applicaties, zowel indoor als outdoor. Touchscreens zijn stevig in opmars, maar ook gesture control en full body motion tracking zijn mogelijk. Dat kan bijvoorbeeld met de Panasonic 3D Imager – een professionele versie van de Kinect zeg maar. Die koppel je tussen het display en de player, waarna gebruikers dan kunnen interageren met de digitale poster, het menubord, de plattegrond enzovoort.

Van Roey

Van Roey is een Belgisch IT-bedrijf dat zich toespitst op de kmo/mkb-markt. Voor hun digital signage-projecten doen ze een beroep op de oplossingen van LG, zowel voor de soft- als hardware.

De software (LG SuperSign Elite-W) bestaat ook hier uit twee delen: serversoftware (voor het instellen van tijdschema’s, beheren van de players en het distribueren van de content) en bewerksoftware. Het programma is op zich gratis, maar werkt alleen samen met players van LG. Op dit moment ondersteunt dit programma nog geen touchopties.

In het player-gamma vind je zowel een intern als een extern model terug (prijzen vanaf  698 euro). Beide apparaten draaien op Windows Embedded Standard. Ook voor displays klopt Van Roey standaard aan bij de SuperSign-productielijn van LG, met prijzen vanaf 599 euro. 

Volgens de aanbieder
Bram Smets (Account Manager): “Digital signage is al een heel eind gekomen, maar er liggen nog heel wat uitdagingen voor ons. Zo zou de content nog veel interactiever en ‘speelser’ kunnen, bijvoorbeeld in de vorm van een projectie op grote zuilen met aanraakgevoelige informatie. Een transparant scherm is het summum. Denk bijvoorbeeld aan een vriesvak waarop je de voedingswaarde van een product kunt opvragen met enkele aanrakingen, terwijl de inhoud van het vriesvak mooi zichtbaar blijft.”

VSV

VSV heeft twee verschillende digital signage-oplossingen in het aanbod: CAYIN en Q-BiX. CAYIN Technology is een internationaal bekende speler en met name geschikt voor wat grotere omgevingen. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om je players remote te groeperen en kun je gebruikers en medebeheerders verschillende machtigingen toekennen. Voor een standaard player (fanless, embedded Linux), inclusief de nodige beheer- en ontwerpsoftware, betaal je 1.399 euro. Optioneel kun je ook een CMS-server aanschaffen, wat wel aan te raden is zodra je meer dan pakweg 100 players wil kunnen aansturen.

De software van Q-BiX heeft een totaal andere opzet, die enigszins doet denken aan het gebruiksgemak van PowerPoint. Het gaat met name om een desktopapplicatie onder Windows, die eigenlijk bedoeld is om alleen players binnen één gebouw (of LAN) aan te sturen. Dat neemt niet weg dat ook met Q-BiX een paar tientallen players kunnen worden aangestuurd. Een licentie op de Q-BiX-software, inclusief een Linux-player, kost 1.299 euro voor een onbeperkt aantal players. Online vind je een gratis proefversie.

Volgens de aanbieder
Bjorn Vanoverschelde (Digital Signage Product Manager): ”Digital signage mag dan een mondiaal product zijn, ieder land kent zijn specifieke marktbenadering. Zo zijn er bijvoorbeeld in België nog zeer veel instapklanten die nauwelijks weten wat digital signage is of wat de mogelijkheden zijn. Het is dus belangrijk een product in het aanbod te hebben dat erg gebruiksvriendelijk is, dat de bestaande informatiekanalen completeert en dat geen negatieve impact heeft op de drukke werkschema’s.”

Advertentie