BlackBerry's grootste aandeelhouder koopt de telefoonfabrikant op voor 4,7 miljard euro en haalt het van de beurs om aan een comeback te werken. Geïnteresseerde bedrijven hebben tot november om met een beter bod te komen.


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



BlackBerry maakte maandag bekend dat het een overeenkomst is aangegaan met Fairfax Financial, dat de telefoonmaker voor 9 dollar per aandeel zal overnemen, goed voor zo"n 4,7 miljard dollar (ongeveer 3,5 miljard euro). Daarmee krijgen uitgekochte aandeelhouders iets meer per aandeel dan de huidige koers van 8,25 dollar.

De Canadese investeringsmaatschappij had al 10 procent van de aandelen in handen en zal die investeren in het consortium dat de telefoonmaker voortaan zal leiden. Fairfax CEO Prem Watsa zegt dat hij nog altijd toekomst ziet in het bedrijf:

“Wij geloven dat deze transactie een opwindend nieuw (privé)-hoofdstuk zal starten voor BlackBerry, zijn klanten, operatoren en werknemers. We kunnen onmiddellijke waarde bieden aan de aandeelhouders, terwijl we doorgaan met de uitvoering van een langetermijnstrategie in een privébedrijf dat de nadruk legt op het leveren van superieure en veilige enterpriseoplossingen voor klanten van BlackBerry over de hele wereld.”

Met de deal van 4,7 miljard dollar komt een einde aan het bedrijf dat jarenlang een statussymbool was in de directiekamer. Omdat het de opkomst van concurrenten als Apple iOS en Google Android echter onderschatte, kwam het bedrijf de afgelopen jaren in een vrije val terecht.

Lange lijdensweg
Sinds 2008, toen BlackBerry nog op zijn hoogtepunt was, noteerde het nog een beurskoers van 145 dollar. Vijf jaar later was het aandeel 94 procent van zijn waarde kwijt. BlackBerry werkte met man en macht aan een comeback, maar het verdienstelijke BlackBerry 10 kwam te laat om het tij te keren.

Het eerste model, de BlackBerry Z10, mislukte jammerlijk en het Canadese bedrijf bleef met duizenden onverkochte toestellen zitten. Ook de Q10, met het welbekende toetsenbord, kon alleen BlackBerry-fans overtuigen, terwijl andere consumenten het links lieten liggen.

Dat leidde ertoe dat BlackBerry in het tweede kwartaal een verlies leed van een miljard dollar. Het kondigde onlangs ook aan dat het 4.500 banen zal schrappen.

Nieuw hoofdstuk, of epiloog?
Een afgeslankt BlackBerry in privéhanden zal zich nu volledig richten op de enterprisemarkt, al is het maar de vraag of het zich op die markt nieuwe concurrenten als Samsung van het lijf zal kunnen houden.

Omdat BlackBerry heeft aangegeven zich niet meer op de consumentenmarkt te willen richten, zou de zojuist uigebrachte BlackBerry Z30 wel eens een verzamelaarsobject kunnen worden. Het is misschien de laatste smartphone die het ooit op de markt zal brengen.