Sociale media, mobiele toestellen, machines of simpelweg de toenemende digitalisering. Allemaal werken ze de trend naar big data in de hand. Toch moet het voor velen nog maar beginnen.

Advertentie

 

Sociale media, mobiele toestellen, geconnecteerde machines of simpelweg de toenemende digitalisering. Allemaal werken ze de trend naar big data in de hand. Toch moet het inzake big data voor velen nog maar beginnen.

Hebben organisaties en individuen vandaag wereldwijd ongeveer 3 zettabytes, oftewel 3 miljard terabytes, aan digitale data bewaard, dan zullen dat in 2020 ongeveer 40 zettabytes zijn. Dat geeft onderzoeksbureau IDC aan.

Deze gigantische aangroei stimuleert de trend naar ‘big data’, die inspeelt op de vraag hoe u omgaat met grote hoeveelheden gegevens. Of beter: met verzamelingen van data die met de traditionele hardware of software niet meer te hanteren zijn. Het gaat dan zowel om het opslaan en raadplegen van data, als om het verwerken, verplaatsen, analyseren en (grafisch) weergeven ervan.  “Zowel om de zogenaamde gestructureerde gegevens, als de ongestructureerde die in organisaties vaak meer dan 80 procent van de data uitmaken”, aldus Herman Roelandts, country sales manager van Intersystems Benelux. “En naast de interne data is er ook die massa externe data, zoals op Facebook en Twitter.”

Cruciaal bij big data zijn de drie v’s: volume en variety (diversiteit), maar zeker ook velocity, de snelheid van verwerking. Vooral deze laatste mag volgens Roelandts niet worden onderschat. “Organisaties moeten onder tijdsdruk goede beslissingen nemen, en hun gegevens snel kunnen doorzoeken en analyseren. Big data biedt dan een deel van het antwoord.” Soms komt er met value nog een vierde ‘v’ bij, die de kwaliteit en waarde van de data benadrukt.

In tegenstelling tot bij veel andere IT-trends, zoals cloud computing of BYOD, is er rond big data nog veel onwetendheid. Bijna twee op drie gebruikers heeft er niet of amper van gehoord. Bovendien verschilt de data-aangroei voor elk bedrijf, zo blijkt uit onze cijfers. Zowat drie op tien ziet zijn data jaarlijks minstens verdubbelen. Maar bij de meeste gaat het om een toename van 20 à 30 procent per jaar. “Of hoe elk bedrijf eigenlijk zijn eigen big data-verhaal heeft”, besluit hij.

 

De hoeveelheid opgeslagen data in mijn bedrijf:

Blijft elk jaar ongeveer gelijk:  11%

Neemt elk jaar met 20 à 30 procent toe:  39%

Jaarlijks een toename met ruim de helft:  21%

Verdubbelt elk jaar:  17%

Jaarlijks meer dan een verdubbeling:  12%

Bron: Smart Business, 2013

 

Kent u de term "Big Data"?

Ja, ik ben volledig op de hoogte:  15%

Ik ken de grote lijnen, maar verdwaal in de details:  22%

Nee, nog nooit of amper van gehoord:  63%

Bron: Smart Business, 2013
 


Geen velden gevonden.