Nieuws

Analytics kunnen de wereld veranderen

[Partner info] “We staan aan de vooravond van een grote revolutie.” Aan het woord is geen tot de tanden bewapende revolutionair, maar Patrick Van Deven, country manager van SAS Belgium & Luxembourg. “Tot voor kort was information management, analytics en business intelligence iets voor grote organisaties zoals de NASA. Daar komt nu verandering in, want de kosten zijn zo gedaald dat ook kmo’s aan de hand van data-analyse beter zicht en grip kunnen krijgen op de toekomst.”

Patrick Van Deven, Country Manager

Big Data, Business Intelligence, datamining, analytics… het lijken recente, ietwat modieuze IT-begrippen, terwijl ze in werkelijkheid al een paar decennia meegaan. “Vroeger leek het alsof alleen grote ruimtevaartorganisaties zoals de NASA daarvan wakker lagen”, zegt Patrick Van Deven. “Maar mensen die al jaren in de IT-sector meedraaien, weten dat analytics een lange voorgeschiedenis hebben. SAS is gestart in 1989 en is vandaag wereldleider in software voor datamining. Wij helpen organisaties en ondernemingen met het analyseren van de overvloed aan digitale informatie die ze over hun gebruikers of activiteiten verzamelen. Vanuit die analyse kunnen dan weer toekomstscenario’s afgeleid worden. Met de hulp van onze dataminingtechnieken kunnen we het verhaal achter de data reconstrueren, en die achtergrond gebruiken we vervolgens om toekomstige evoluties uit te tekenen. Vooral banken en verzekeraars doen beroep op ons. Zo proberen ze aan de hand van variabelen zoals inflatie, werkloosheid, intresten vast te leggen hoe de economische toestand zal evolueren. Ze mixen al die parameters en puren daar verschillende toekomstscenario’s uit, die gebruikt kunnen worden om het portfolio van elke individuele klant te optimaliseren.”

Alles is data
?
De analyse van Big Data was lang voorbehouden voor een selecte groep, maar dat is volgens Patrick Van Deven voltooid verleden tijd. “We staan aan de vooravond van een spectaculaire verandering”, zegt hij. “Iedereen is ondertussen vertrouwd met computers en we vinden ze overal, dat is geen nieuws. Maar de combinatie van het digitale met internet en met sociale media, heeft voor een totaal nieuwe situatie gezorgd waar de meeste mensen zich nog niet van bewust zijn: nu wordt het voor quasi iedereen mogelijk om immense hoeveelheden data te gaan analyseren. Dat kan dan met goede, maar ook met minder goede bedoelingen gebeuren.”

 

Zonder dat we het beseffen, verloopt vandaag bijna alles digitaal en is bijgevolg ook bijna alles data geworden. Patrick Van Deven: “Dat heeft flink wat consequenties. Als je over een IP-verbinding belt, kan iemand met slechte bedoelingen en de juiste kennis, gewoon meeluisteren. Je skypet met je zoon in Australië en je hoort hem alsof hij naast je zit. Maar wat voor een firma is ‘Skype’ die de verbindingen tot stand brengt via satellieten? Mensen uit de IT-sector weten natuurlijk al lang dat het een onderdeel is van Microsoft, maar wie niet zo thuis is in het digitale en er wel dagelijks intens gebruik van maakt, lag er lang niet wakker van welke organisaties data verzamelen, en waarom ze dat doen. Dat is nu aan het veranderen: onze kinderen, wijzelf en zelfs onze ouders en grootouders worden zich bewust van wat er allemaal mogelijk is.” 

The bright side of analytics 
“Bij SAS focussen we ons niet op de negatieve mogelijkheden van analytics, maar op de positieve. We zijn ervan overtuigd dat we met onze dataminingtechnieken op een positieve manier de gang van de wereld kunnen beïnvloeden. Op dit moment loopt niet alles even efficiënt in onze samenleving, integendeel. Analytics kunnen daar verandering in brengen. De informatie over van alles en nog wat, is dankzij de digitale technologie wijdverspreid voorhanden. Met dezelfde technieken die de financiële sector nu al intens gebruikt, kunnen wij ook voor andere sectoren in de samenleving data analyseren en toekomstscenario’s uittekenen. Het resultaat zal zijn dat er minder verspilling is, dat vraag en aanbod beter op elkaar afgesteld raken waardoor er bijvoorbeeld veel minder verse producten verspild zullen worden, er minder vrachtwagens op de weg zullen rijden en er minder vervuiling zal zijn. Onze overheid heeft de voordelen van analytics al ontdekt: de diensten van het staatssecretariaat voor fraudebestrijding sporen nu de grote vissen op door met onze hulp beschikbare data te analyseren. Die Big Data waren al jaren voorhanden, maar werden nooit op een degelijke manier verzameld en onderzocht. Met onze hulp worden grote fraudeurs opgespoord die gigantische BTW-carrousels opgezet hebben om massaal geld uit het systeem te pompen. We werken daarvoor ook samen met de Europese Unie, want het gaat over miljarden euro’s die de belastingdiensten van de verschillende landen de voorbije jaren hebben misgelopen.”

Analytics voor kmo’s 
Ook kmo’s zullen in de toekomst steeds meer op de dataminingexpertise van SAS beroep doen, voorspelt Patrick Van Deven. “Een kleine kmo wordt soms geconfronteerd met dezelfde complexiteit aan problemen als de grote spelers: een overvloed aan data, een gecompliceerd businessmodel en de nood aan toekomstscenario’s. In de digitale wereld wordt de onderliggende complexiteit niet noodzakelijk bepaald door de omvang van een organisatie. SAS kan ook kmo’s helpen hun risico’s in kaart te brengen om zo bijvoorbeeld hun toevoerlijnen op punt te stellen. Bedrijven en merken gebruiken analytics vaak om op maat van hun cliënteel te kunnen werken. Bij e-marketingcampagnes willen mensen niet tientallen keren dezelfde mail in hun mailbox vinden, dus roepen ondernemingen onze hulp in om het hun klanten zo aangenaam mogelijk te maken.”

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business