Meer dan de helft van de Belgische bedrijven zit voor zijn vaste lijn bij Belgacom. Telenet en Mobistar vervolledigen de top drie.

Meer dan 85 procent van de Belgische bedrijven zitten voor hun vaste lijn bij Belgacom, Mobistar of Telenet. Alle drie versterken ze (licht) hun positie in de Belgische markt ten opzichte van vorig jaar.

Belgacom heeft in de bedrijfsmarkt een marktaandeel van meer dan de helft. Opvallend is dat Belgacom zowel bij grote als kleine bedrijven even goed vertegenwoordigd is. En eigenlijk moeten we bij hun marktaandeel van 56 procent ook nog die 2 procent van Scarlet tellen, dat deel uitmaakt van de Belgacom-groep. Bij Waalse bedrijven haalt Belgacom zelfs 72 procent marktaandeel. 

Vooral in de markt van kleine bedrijven kan Telenet voor steeds meer weerwerk zorgen. Al is dit uitsluitend in Vlaanderen, waar het in de bedrijfsmarkt als vaste operator al tekent voor een marktaandeel van 32 procent. Vorig jaar haalde Telenet nog maar 24 procent marktaandeel voor vaste lijnen bij Vlaamse bedrijven. 

Mobistar haalt voor vaste lijnen dan weer een marktaandeel van 17 procent in Brussel. Het is goed vertegenwoordigd bij middelgrote en grote bedrijven, en in die zin zijn Mobistar en Telenet erg complementair.

Kijken we naar de klantentevredenheid, dan zien we dat Telenet bovengemiddeld scoort, terwijl zowel Belgacom als Mobistar zich onder het gemiddelde bevinden.

Het onderzoek werd uitgevoerd in opdracht van Smart Business Strategies, naar aanleiding van het ICT-Jaarboek. Smart Business werkte hiervoor samen met InSites Consulting.