Nieuws

Software huren: de nieuwe standaard

2013 gaat de geschiedenisboeken in als het jaar waarin doosjes met softwarelicenties definitief plaats maakten voor een digitaal abonnement. Dat levert fikse voordelen, maar ook nadelen op voor bedrijven.

2013 gaat de geschiedenisboeken in als het jaar waarin doosjes met softwarelicenties definitief plaats maakten voor een digitaal abonnement. Dat levert fikse voordelen, maar ook nadelen op voor bedrijven.

Het rommelde flink op het internet toen Adobe in mei van dit jaar bekend maakte dat het definitief zou stoppen met de verkoop van Creative Suite software in een doosje.

Na een jaar proefdraaien had de bekende maker van grafische producten als Photoshop en Illustrator namelijk besloten dat zijn klanten enthousiast genoeg waren over Creative Cloud, een vanuit de cloud opererend model dat de verkoop van schijven en aparte softwarepakketten overbodig maakte.

Adobe vooraan in het peloton

Maar waar is Adobe nu exact naar overgestapt? Met Creative Cloud krijgt u toegang tot alle applicaties in de Creative Suite, waaronder nieuwere producten voor webontwikkeling zoals Muse en Edge Animation, fotosuite Lightroom en verschillende online diensten voor online opslag en samenwerking.

U betaalt dan voortaan op maand- of jaarbasis voor toegang tot de producten, waarbij u zelf bepaalt welke programma’s u naar de desktop haalt, als u tenminste voor de volledige suite hebt gekozen.

U kunt ook kiezen om een enkel product te huren (lees: het welbekende Photoshop) en Adobe heeft een teamformule in het leven geroepen die licentiebeheer en interne samenwerking moet vereenvoudigen voor het grootbedrijf.

Maar: Adobe vraagt u wel om één keer per maand contact te maken met zijn servers om te controleren of u uw rekening hebt betaald. En als dat niet het geval is, kan het besluiten om u (gedeeltelijk) de toegang te ontzeggen tot het product.

Adobe is niet de enige softwarereus die besloten heeft om al zijn gewicht te gooien achter het aanbieden van zijn software via een huurmodel.

En Microsoft in de achtervolging
Microsoft introduceerde begin dit jaar Office 365, een abonnementsdienst waarmee u de bekende kantoorsuite op maximaal vijf toestellen kunt installeren en daarvoor jaarlijks een vast bedrag betaalt.

Net als Adobe installeert u de meeste van die software nog altijd op uw desktop, maar via een groeiend aantal apps en online diensten wil Microsoft u de voordelen doen proeven van de verbondenheid die de cloud met zich meebrengt.

U slaat werkdocumenten op in de SkyDrive cloud, bekijkt documenten onderweg in de Office Web Apps en een groeiend leger aan mobiele apps. Er is weliswaar nog enige schifting met formules voor thuisgebruik of zakelijk gebruik, maar de basis is hetzelfde voor alle formules.
 

Versienummer is passé

Beide bedrijven stappen met hun nieuwe formules af van het traditionele softwarepakket met versienummer. Als u instapt, hebt u altijd de laatste versie in huis, met de nieuwste snufjes. Dat houdt in dat u niet meer aan de slag moet met patches of u zorgen moet maken over bestandsconflicten tussen verschillende uitvoeringen op verschillende systemen.

De gang naar een huurcontract heeft dan ook aanzienlijke gevolgen voor bedrijven die om de paar jaar hun softwarelicenties vernieuwden.

Donkere wolken voor achterblijvers

Over een paar jaar is de gewoonte om nog een tijdje met de oude producten te blijven werken er bij dit nieuwe model niet meer bij. Het kan zijn dat de fonkelnieuwe abonnementen over een paar jaar geen ondersteuning meer bieden voor de oude formaten waar een onderneming nog altijd van afhankelijk is.

En met de maandelijkse/jaarlijkse betaalverplichtingen zit u ook ten minste voor een bepaalde periode vast aan een contract. Dat is natuurlijk voordelig voor de verkoper van dat contract, maar niet altijd even wenselijk vanuit het perspectief van de gebruiker.

Kleine ondernemer loopt risico

Vooral kleine zelfstandigen en starters maken zich zorgen over de overstap naar digitale abonnementen, omdat zij in een mindere periode zomaar ineens zonder het gereedschap komen te zitten waar ze op vertrouwen om er weer bovenop te komen. Want net als bij het nutsbedrijf wordt de kraan dichtgedraaid, als u uw rekening niet meer hebt betaald.

Weliswaar is het voorlopig nog altijd mogelijk om de ‘ouderwetse’ softwarelicentie aan te schaffen, maar beide bedrijven maken duidelijk dat ze liever zouden hebben dat u overstapt naar hun nieuwe manier van werken.

Office 2013, feitelijk de reguliere opvolger van Office 2010, is een stuk duurder geworden dan zijn voorgangers en kan nog maar op een enkel toestel worden geïnstalleerd.

Creative Suite CS6 wordt nog een tijdje te koop aangeboden, maar Adobe zegt er wel bij dat de suite niet zal kunnen profiteren van de reguliere updates die zijn Creative Cloud Suite wel zal ontvangen.

Software-abonnement: ‘Kind van deze tijd’

Volgens digitaal consultant Jo Caudron is dit soort abonnementsformules een kind van deze tijd. “Kijk naar Spotify. In plaats van muziek te kopen en fysiek te bezitten, betalen we om toegang te krijgen tot een muziekdienst. Het belang verschuift van dingen bezitten naar dingen gebruiken.”

Het licentiemodel van Office voor thuisgebruik dateert uit een tijd dat er één pc per werknemer was en dat die werknemer al zijn kantoorwerk op dat toestel deed. Een licentie per toestel verkopen beantwoordde dus aan een marktrealiteit.

Tegenwoordig zijn er meerdere pc’s, laptops en tablets per werknemer. Als je een Office moet kopen voor elk toestel apart, betaalt u zich als onderneming blauw. En met abonnementsformules passen software vendors hun producten aan op een realistische gebruikssituatie.

Volgens Adobe’s redenering zijn ontwerpers steeds meer manusjes-van-alles die niet alleen foto’s manipuleren, maar zich ook bezighouden met webontwikkeling of SEO. Dan zijn de ouderwetse pakketformules van de Creative Suite te stijf, kosten ze te veel geld en dwingen ze grafische professionals in een keurslijf dat niet meer bij de hedendaagse realiteit past.

 

Het is nog maar de vraag hoe software-abonnementen zich in de toekomst gaan ontwikkelen. Gezien de uiteenlopende tactieken van Adobe en Microsoft, is het nu al duidelijk dat het ene abonnement lang niet altijd het andere is.

Want terwijl Adobe in één keer de sprong in het diepe waagt, geeft Microsoft aan dat het zichzelf pas binnen tien jaar helemaal ziet overstappen naar een Office-abonnement. Dat geeft bezorgde ondernemingen weliswaar wat ademruimte, maar de kost van de oude manier van werken schiet wel ineens pijlsnel omhoog.

Vergeet ook niet dat de kantoorsuite niet de enige gouden gans in Microsofts portfolio is: het bedrijf brengt al een paar jaar Windows Azure aan de man, een cloud imperium dat ondernemingen in staat stelt hun hele infrastructuur online te hosten en te beheren.

Nadruk op de desktop blijft

Hoewel het woord cloud prominent rondzingt in dit artikel, ligt de nadruk bij de kolossen die overstappen naar het nieuwe model nog altijd stevig op de desktop. We verwachten echter wel dat softwarepakketten in de komende jaren steeds meer de cloud zullen opzoeken.

Microsoft Office Web Apps zijn daar het beste voorbeeld van. Deze online verlengstukken van het Office-pakket zijn nu nog bedoeld voor het bekijken en licht bewerken van documenten, maar winnen langzaam maar zeker aan spierkracht. Dat moet ook wel: het opkomende Google Apps was vanaf de geboorte een cloud-dienst en de kans is klein dat de kantoorapps weer zullen afdalen naar het bureaublad.

Met toegang tot de volledige productportfolio, een leger aan mobiele apps, online collaboratie en automatische toegang tot de allernieuwste versies, is het duidelijk dat het huren van software flinke voordelen heeft. Dat betekent echter niet dat het nemen van een abonnement vanzelfsprekend de beste optie is.

Wie dus van boord wil springen, kan nog altijd in zee met een concurrerende verkoper die niet zo vooruitstrevend is, of kiest voor open source alternatieven als GIMP of LibreOffice. Een abonnement is immers een keuze, geen verplichting.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Ga jij apps uit alternatieve appstores installeren?

  • Nee, App Store of Play Store is goed genoeg (57%, 109 Votes)
  • Alleen als ik een app écht nodig heb (29%, 56 Votes)
  • Ja, ik wil apps van andere bronnen installeren (14%, 27 Votes)

Aantal stemmen: 194

Laden ... Laden ...
69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business