Content management is een gediversifieerde markt, met toch twee duidelijke winnaars: Microsoft (met SharePoint) en Drupal, gebaseerd op open source, dat zijn marktaandeel op een jaar tijd ziet verdubbelen. Dat blijkt uit onderzoek van Smart Business Strategies, naar aanleiding van het ICT-Jaarboek.

Advertentie

We benaderen de markt voor content management vrij breed met onze cijfers: van documentbeheer tot het beheren van websites. Waardoor er in deze marktaandelen spelers zitten van divers allooi: van Microsoft over typische content software-leveranciers (zoals OpenText) tot open source-partijen als Drupal.

Een gediversifieerde markt dus, met toch twee duidelijke winnaars: Microsoft (met SharePoint) en Drupal, gebaseerd op open source, dat zijn marktaandeel op een jaar tijd ziet verdubbelen. Al is de markt ook erg gefragmenteerd, getuige de 15% "overige" leveranciers, waaronder namen als Tridion, Sitecore, Xerox en Ektron.


Microsoft duikt overal op, Drupal in verhouding vooral bij de kleinere bedrijven. Partijen als IBM, EMC en Oracle vooral bij grote bedrijven.

Het onderzoek werd uitgevoerd in opdracht van Smart Business Strategies, naar aanleiding van het ICT-Jaarboek. Smart Business werkte hiervoor samen met InSites Consulting.

Advertentie