Jeff Bezos, de oprichter van Amzon heeft The Washington Post gekocht. Niet zomaar een exemplaar in de krantenwinkel, maar heel de krant met redactie en al.

Advertentie

The Washington Post, de krant die in de jaren ’70 heel het Watergateschandaal blootlegde heeft Bezos zo’n 250 miljoen dollar in cash gekost. En dat is geld van Bezos zelf, niet van Amazon. Het internetbedrijf zou helemaal niets in de pap te brokken hebben. Binnen twee maanden is de hele deal rond.

In een verklaring aan de medewerkers van The Washington Post benadrukt Jeff Bezos dat hij niet zinnens is dramatische wijzigingen aan te brengen in het management of heel de zwik te verhuizen naar een andere locatie.

Er komen natuurlijk veranderingen bij The Post de komende jaren. Dat is essentieel en zou ook zonder nieuwe eigenaar gebeuren. Het internet verandert zowat elk aspect in de nieuwssector: nieuwscycli verkorten, betrouwbare inkomstenbronnen verdampen en er komen nieuwe concurrenten waarvan er enkele geen kosten hebben aan nieuwsgaring. Er is geen stafkaart om te zeggen waar we heen moeten en de weg zal moeilijk zijn. We moeten onszelf heruitvinden, wat betekent dat we moeten experimenteren. De toetssteen, dat is de lezer. We moeten verstaan waar zij om geven: overheid, lokaal bestuur, nieuwe restaurants, scouts, bedrijven, liefdadigheid, goeverneurs, sport. Van daaruit moeten we werken. Ik ben opgewonden en optimistisch over de mogelijkheid om te gaan uitvinden.

Amazon heeft dan wel geen inspraak bij The Post, maar er is toch al wat ongerustheid over de onafhankelijkheid van de redactie. De reden? De exorbitante sommen die Amazon betaalt om te lobbyen bij de politieke elite in Washington.

Er wordt gevreesd dat de krant een oogje zal dichtknijpen voor de belangen van Amazon en bij uitbreiding heel de technologiesector. Zo ijveren de technologiebedrijven al enige tijd voor belastingsvoordelen. Bovendien zullen politici maar wat graag op een goed blaadje staan bij Amazon, zeker als dat artikels in The Post oplevert.

De beïnvloeding zal niet zo uitgesproken zijn dat Bezos de journalisten zal vertellen wat ze mogen schrijven en wat niet. Maar de journalisten weten wel dat de grote man achter Amazon meeleest. Dat kan dan weer leiden tot zelfcensuur.

Langs de andere kant moeten we ook niet flauw doen en toegeven dat de krantenmarkt het niet makkelijk heeft door (gratis) concurrentie van het internet. Dat de oprichter van een internetgigant de waarde van journalistiek nu onderschrijft en er geld in pompt, kan je ook zien als een positief signaal.

Niet elk experiment van Bezos loopt trouwens vlekkeloos. Zo is er al eens een raket gecrasht waarin hij veel had geïnvesteerd. “Niet het resultaat waarop we allemaal hadden gehoopt”, becommentarieerde Bezos toen.

Advertentie