Lenovo is de nieuwe marktleider in pc-land, maar het is een wrange overwinning. De grote computermakers gaan er in het tweede kwartaal van 2013 allemaal op achteruit.

Advertentie

Marktonderzoeker IDC publiceerde woensdag de resultaten van zijn Quarterly PC Tracker, waarin het opnieuw vaststelde dat de pc-verkoop er flink op is achteruit gegaan. De vijf grootste producenten kregen te maken met dalende verkopen, waarbij vooral Acer en Asus harde klappen kregen.

Van alle pc-producenten zette Lenovo de beste prestaties neer, al zag de onderneming het aantal verkochte toestellen met 1,4 procent teruglopen. De Chinese fabrikant is al een tijdje verwikkeld in een nek-aan-nek race met Hewlett-Packard. Omdat de Amerikaanse fabrikant 7,7 procent terugvalt, raakt het voor het eerst in lange tijd zijn koppositie in de pc-markt kwijt aan Lenovo.

“Zelfs in de moeilijkste pc-markt ooit wint Lenovo niet alleen marktaandeel, maar we hebben op stabiele wijze onze winstgevendheid verbeterd en nog meer innovatieve producten geïntroduceerd in elk marktsegment”, zei de triomfantelijke CEO van Lenovo Yang Yuanqing in verklaring.

Asus en Acer worstelen
HP verkocht opnieuw minder toestellen, maar deed het nog lang niet zo slecht als de nummers 4 en 5 van de lijst. Acer zette 32,6 procent minder toestellen af, terwijl Asus het met 21,1 procent minder moest doen. Dell, de huidige nummer 3, presteerde beter dan verwachtingen met een daling van 4,2 procent.

In totaal werden in het tweede kwartaal van 2013 75,6 miljoen pc’s verkocht, een terugval van 11,4 procent vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. Dat is iets beter dan IDC had voorspeld en minder slecht dan de dramatische daling van 14 procent in het eerste kwartaal van dit jaar.


Bron: IDC

De pc-markt heeft al langer te maken met een lastige overgangsperiode van traditionele laptops naar touchgebaseerde toestellen die draaien op Windows 8. De hoge prijzen van ultrabooks zijn moeilijk te rechtvaardiger, vooral gezien de aantrekkelijke prijzen van tablets.

Overschot wegwerken
Veel pc-fabrikanten richten zich daarom op het wegwerken van hun overtollige vooraad, wat er op duidt dat ze zich voorbereiden op een verkoopsoffensief voor de tweede helft van het jaar. Volgens IDC zal er echter meer nodig zijn om de achteruitlopende pc-markt weer op gang te krijgen.

“De zwakte in opkomende markten is een bedreiging voor de kerngroei op lange termijn”, zei IDC-analist Jay Chou in een verklaring. “Hoewel lagere prijspunten en de omhelzing van touchtoestellen pc’s aantrekkelijker moeten maken, moet er nog veel worden gedaan om aantrekkelijke producten te lanceren en de concurrentie van toestellen als tablets aan te pakken.”

Advertentie