De mobiele operatoren staan voor grote uitdagingen. Dat concludeert de internationale denktank Mobile Future Forward. "Nu bijna iedereen klant is, moeten mobiele operatoren elders naar nieuwe inkomsten op zoek."

Advertentie

Drie dreigende trends voor mobiele operatoren

De mobiele operatoren staan voor grote uitdagingen. Dat concludeert de internationale denktank Mobile Future Forward (MFF) in een nieuw rapport. “Nu bijna iedereen klant is, moeten mobiele operatoren elders naar nieuwe inkomsten op zoek”, stelt Chetan Sharma, analist en auteur van het rapport. “De hele Amerikaanse mobiele markt zal tegen eind 2013 90 miljard dollar omzetten. 160 miljoen Amerikanen met een smartphone geven elk meer dan 560 dollar per jaar uit aan data alleen al, dat is 14% meer dan in 2012. De markt raakt stilaan verzadigd. En die verzadiging zal voor drie grote verschuivingen zorgen.”

 

1. Providers zullen minder inkomsten halen uit nieuwe abonnees.

“Die maken nog amper 2% van de totale verkoop uit. In het jaar 2000 was dat nog 20%. Alle stijging in inkomsten moet nu gehaald worden uit bestaande klanten.”

 

2. Providers zullen hun bestaande klanten moeten proberen binden.

“Er zal hard gevochten worden om abonnees weg te lokken bij anderen. ‘Familiepakketten’ kunnen hele gezinnen binden. Eens er twee tot vier mensen aan een familieplan gebonden zijn, wordt van provider veranderen heel ingewikkeld.”
 

3. Op internet gebaseerde messagingsystemen vormen een bedreiging.

“Apps als Whatsapp, iMessage en GroupMe zorgen ervoor dat mensen steeds minder klassieke tekstberichten versturen. In de voorbije 12 maanden werden via Whatsapp meer berichten verstuurd dan via alle mobiele operatoren gecombineerd, inclusief de VS en China. De VS en China hebben samen ongeveer 1,5 miljard abonnees. Whatsapp heeft zo"n 200 miljoen gebruikers.”

Advertentie