Nieuws

Analyseer je concurrenten in vijf stappen

De social media concurrentieanalyse is de goede manier om te weten te komen hoe invloedrijk uw bedrijf online is. Door te analyseren hoe concurrenten het doen op social media, krijgt u inzicht in de potentie van uw merk.

Analyseer je concurrenten in vijf stappen

De social media concurrentieanalyse is de ideale manier om te weten te komen hoe invloedrijk uw bedrijf online is. Door te analyseren hoe uw concurrenten het doen op social media, krijg u meteen ook inzicht in de potentie van uw merk of diensten bij uw doelgroep. Door te analyseren:

-kunt u ideeën van anderen opdoen over hoe u met uw doelgroep op social media best communiceert

-komt u kansen op het spoor die de concurrentie misschien heeft gemist

-kunt u peilen of er op een sociaal platform een markt is voor jouw product of dienst.

1. Stel eerst duidelijke doelen vast

Wanneer je informatie begint te verzamelen, is het belangrijk dat je weet wat je op termijn wilt bereiken. Als je geen duidelijke doelen vastlegt, riskeer je te verdwalen in een overvloed aan informatie.

2. Breng in kaart welke media jouw concurrenten gebruiken

Twitter, LinkedIn, Facebook, Googleplus of Pinterest. Waarschijnlijk zitten ze niet overal tegelijk: kijk welke platformen ze inzetten en vraag uaf waarom ze ervoor kiezen. Prefereren ze LinkedIn omdat daar potentiële klanten in leidinggevende functies makkelijk te benaderen zijn of kiezen ze voor Twitter en Facebook om een grote merkbekendheid en massaverspreiding te bereiken?

3. Tot welke doelgroep richten de concurrenten zich?

Jonge of oude mensen? Regionaal of nationaal? Man of vrouw? Arbeider, bediende of zelfstandige?

4. Welke content gebruiken ze om hun doelgroep te bereiken? 

Artikels, foto’s, enquêtes, video’s? Publiceren ze hun content via Google Hangouts, LinkedIn groepen, YouTube of een Facebookposting? Onderzoek welke thema’s de concurrenten belangrijk vinden, kijk na of hen dat ook likes oplevert op Facebook of retweets op Twitter.

5. Lijst uw bevindingen op in een spreadsheet

Nadat u uw concurrenten in kaart hebt gebracht en vastgesteld hebt welke data je gaat verzamelen, maakt u een spreadsheet waarin u alles keurig bijhoudt. Door alle informatie op één plek te verzamelen, krijgt u een prima overzicht. Analyseer vervolgens alle data met je oorspronkelijke doelen voor ogen en trek je conclusies.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business