Vilvoorde – 3 juni 2013 – Avanade, aanbieder van zakelijke technologiediensten en managed services, maakt vandaag de resultaten bekend van een wereldwijd onderzoek naar social collaboration onder 4000 eindgebruikers en 1000 IT-beslissingsbevoegden in 22 landen. De resultaten laten zien dat 3 op 4 Belgen sociale netwerktechnologieën gebruiken in hun onderneming.   [download_file] Het onderzoek bracht echter […]


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



Vilvoorde – 3 juni 2013 – Avanade, aanbieder van zakelijke technologiediensten en managed services, maakt vandaag de resultaten bekend van een wereldwijd onderzoek naar social collaboration onder 4000 eindgebruikers en 1000 IT-beslissingsbevoegden in 22 landen. De resultaten laten zien dat 3 op 4 Belgen sociale netwerktechnologieën gebruiken in hun onderneming.

 

[download_file]

Het onderzoek bracht echter ook een gangbare misvatting over social collaboration aan het licht. Bij de vraag over welke samenwerkingstechnologieën worden ingezet in bedrijven worden de sociale netwerksites voor consumenten genoemd. Facebook is de meest populaire sociale netwerktechnologie in België met 73% respondenten die Facebook op regelmatige basis gebruiken. Dit is dubbel zoveel als het gebruik van Microsoft SharePoint (30%), zeven keer meer dan het gebruik van IBM Open Connections (10% in België, 17% op wereldvlak) en zes keer hoger dan het gebruik van Salesforce Chatter (12 %).

 

De uitkomsten laten tegelijkertijd zien dat deze stand van zaken in de komende 12 maanden wel kan veranderen. Bij de beslissingsnemers die sociale netwerktechnologie willen invoeren stonden Microsoft SharePoint en Salesforce Chatter bovenaan het lijstje. Hoewel Facebook momenteel op nummer 1 staat (74 procent), stond Facebook onderaan de prioriteitenlijst van beslissingsmakers en gaf slechts acht procent aan deze tool als een prioriteit te zien.

 

Avanade’s onderzoek laat verder zien dat de meerderheid van het bedrijfsleven die social collaboration tools gebruiken, hiervan de voordelen zien en plannen maken om in de toekomst meer sociale tools te gebruiken. 

Een aantal belangrijke uitkomsten van het onderzoek:

  • Enthousiaste adopters maken gebruik van sociale technologieën op de werkplek – ongeveer acht op de tien beslissers (77 procent) en zeven op de tien eindgebruikers (68 procent).
  • 70 procent van de Belgische ondernemingen die gebruik maken van social collaboration tools geven aan hier in de toekomst nog meer gebruik van te willen maken.
  • Over de gehele linie, dus zowel de beslissingsmakers als de eindgebruikers geven aan positieve resultaten te zien van het gebruik van sociale tools in hun onderneming. IT-beslissers vinden dat deze technologieën hun het werk leuker maken (66 procent), hun werknemers productiever maken (62 procent) en hen helpen om hun werk sneller te doen (57 procent).
  • Toch is er een stevige minderheid – slechts 1 op de 4 van de Belgische IT-beslissingsnemers - die nog geen gebruik van social collaboration tools in de onderneming maakt. En bij diegenen die deze tools al gebruiken zijn er een vijfde van de ondervraagde Belgen die vinden dat deze sociale netwerken vaak tijdverlies zijn of werknemers afhouden van hun belangrijkste taken.