Adobe blijft bij zijn beslissing om over te stappen naar Creative Cloud-abonnementen. Het zal toegevingen doen aan hobbyisten, maar de losse verkoop van Photoshop & Co. behoort tot het verleden.


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



In een langer interview met onze collega’s van CNet News licht het hoofd van Adobes digitale mediaverkoop de beslissing toe om over te stappen naar een abonnementsmodel. David Wadhwani zegt dat zijn werkgever niet de klok zal terugdraaien, zodat zijn klanten in de toekomst weer een aparte licentie kunnen aanschaffen voor Photoshop, Illustrator, Dreamweaver of één van de andere producten uit zijn Creative Suite.

Verandering is moeilijk
“We begrijpen dat dit een grote verandering is, maar we zijn zo gericht op de visie die we hebben voor Creative Cloud en we zijn van plan om al onze nieuwe innovatie te richten op de Creative Cloud”, zegt Wadhwani.

Het Creative Cloud-abonnement, dat toegang geeft tot alle software van Adobe plus enkele online diensten, zal vanaf 2013 ongeveer 740 euro op jaarbasis kosten, als je tenminste toezegt om een jaarcontract te nemen.

Wie op korte termijn wil huren, betaalt een aanzienlijke meerprijs en Adobe zal ook individuele softwaretitels verhuren voor rond de 25 euro per maand. De tijd is dus voorbij dat je een doosje kon kopen met je pakket naar keuze en die zo lang kon gebruiken als je maar wilde.

De mensen die weinig been zien in de abonnementen, kunnen voorlopig nog altijd terecht bij Creative Suite 6, de laatste versie van de suite die Adobe uitbracht voordat het definitief overstapte naar Creative Cloud.

CS6: een ‘redelijk alternatief’
CS6, dat volgens Wadhwani ‘een redelijk alternatief is’, zal volgens de Adobe-manager niet van de ene op de andere dag uit zicht verdwijnen.

“We zullen doorgaan het te verkopen en blijven het onderhouden. Na verloop van tijd hopen we deze klanten te overtuigen met innovatie en sterke uitvoering”, aldus Wadhwani.

Het zal niet makkelijk worden om critici over te halen, maar Adobe belooft op de cloud gebaseerde functies die de klus zullen klaren. Een tabletversie van Photoshop zal bijvoorbeeld in staat zijn om de rekenkracht van de Adobe-servers te gebruiken om te compenseren voor de zwakke mobiele processors van mobiele toestellen.

Adobes online diensten zullen daarnaast dienen als marktplaats, waar creatieve professionals hun producten kunnen verkopen, daarbij bijgestaan door de eigenaar van Creative Cloud.

Verzet tegen het abonnement
Dit soort argumenten zullen er weinig toe doen voor de mensen die de overstap zien als een manier om de prijs op te drijven, terwijl ze tegelijk de controle verliezen over hun werk. Uit een enquête van onderzoeksbureau Jeffries en CNET onder 1.500 Amerikaanse bedrijven blijkt dat het overgrote deel van de klanten er voor past om over te stappen naar Creative Cloud.

Dat klinkt niet best voor Adobe, maar het bedrijf zegt dat het juist heeft besloten om licenties vaarwel te zeggen, nadat het zijn klanten om feedback had gevraagd. Voor de aankondiging, zo zegt Adobe, koos meer dan 80 procent liever voor Creative Cloud dan Creative Suit en de waardering voor de abonnementsvorm is nog altijd positief.

“De klantentevredenheid voor gebruikers van Creative Cloud breekt alle records. Het is ons best gewaardeerde product in het creative domein”, beweert Wadhwani.

Koerswijzigingen
Adobe is wel degelijk van plan om de negatieve aandacht voor zijn beslissing bij te sturen met een publiciteitsoffensief. Het zal zo’n 50.000 klanten persoonlijk ontmoeten en wil enkele correcties doorvoeren waar critici het volgens de onderneming bij het juiste eind hebben.

Concessies aan hobbyisten
Die wijzigingen zijn tweeërlei. Allereerst erkent Adobe dat niet alleen professionals, maar ook amateurs hun software gebruiken. Vooral amateurfotografen stonden dan ook op de achterste benen toen de overstap naar Creative Cloud bekend werd.

Dit zijn niet de mensen die tientallen euro’s per maand kunnen ophoesten voor de weinige inkomsten die ze binnenbrengen met hun bijbaan.

“We willen hen de mogelijkheden geven die hobbyisten zoeken voor een abonnementsprijs die zij aantrekkelijk zullen vinden”, zegt Wadhwani

Bestandstoegang
Daarnaast wil Adobe klanten een manier bieden om bij hun bestanden te kunnen als ze hun abonnement hebben stopgezet. Dit behelst waarschijnlijk de mogelijkheid om ze te kunnen openen, printen en exporteren, maar sluit de mogelijkheid op bewerken dan weer uit.

“We zijn het ermee eens dat onze klanten in staat moeten zijn om hun bestanden te openen nadat ze hebben opgezegd”, zegt Wadhwani. “Het is hun werk en ze zouden op betrouwbare wijze toegang moeten hebben tot wat ze hebben gecreërd”, aldus de Adobe-manager.

Creative Cloud is vanuit een zeker perspectief een manier om de klant meer producten aan te smeren, omdat het meer kost dan de traditionele licentie voor enkel product of kleinere groeplicenties voor meerdere producten.

Nieuwe mogelijkheden
De overstap betekent echter ook dat abonnees toegang krijgen tot producten die ze anders nooit hadden gekocht. En Adobe gelooft dat het daarmee een voorloper is van een grote verandering in de manier waarop software wordt gekocht en gebruikt.


Adobe heeft hoge verwachtingen van Creative Cloud, zoals uit dit vooruitzicht blijkt.

“We zien een groeiend aantal creatieve professionals die buiten de gebaande paden gaan. Fotografen doen video en ontwerpers doen webontwikkeling. Het geeft hen meer mogelijkheden om te verkennen”, zegt Wadhwani.

“Dit is een trend die alleen maar verder zal groeien”, vult hij aan. “We hebben deze trend in de afgelopen jaren sterk zien opkomen.”

Controleverlies
Uiteindelijk zal Adobe de daad bij het woord moeten voegen om te bewijzen dat het betalende klanten kan blijven aantrekken. Sommigen hebben nu het gevoel dat de softwaremaker alle troeven in handen heeft, waarbij software onlosmakelijk is verbonden aan het ontwerp en de zakelijke processen. En ze hebben weinig kans om zich te bevrijden van die nauwe band.

Maar Adobe denkt dat die mensen uiteindelijk de waarde zullen inzien van het huidige aanbod. “Het is in ons eigen belang om de prijzen laag genoeg te houden, zodat mensen de overstap willen maken”, zei Wadhwani.

Het hoofd digitale media wilde niet zeggen of hij verrast was door de venijnige reactie die loskwam na de bekendmaking, maar hij gaf wel aan dat Adobe stevig verzet had verwacht voordat het de definitieve overstap aankondigde.

“We hebben een bijzonder gepassioneerde klantenkring en we zijn daar dol op”, zei Wadhwani. “Dat leidt soms tot moeilijke gesprekken.”