Yahoo! heeft de microbloggingdienst Tumblr overgenomen voor 1,1 miljard dollar. Dit is de grootste stap van CEO Marissa Mayer om de doelgroep van Yahoo! te verjongen.


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



De geruchten bleken te kloppen. Yahoo! heeft 1,1 miljard dollar betaald voor Tumblr. De microblogdienst zou autonoom kunnen voortwerken en David Karp blijft CEO.

Waarom zet Yahoo!-topvrouw Marissa Mayer deze stap? Volgens The Wall Street Journal is dit de ideale manier om voet aan wal te krijgen in social networking. De concurrerende zoekgigant Google heeft met Google+ immers het tweede populairste netwerk ter wereld in handen. Yahoo! had tot nog toe geen enkel noemenswaardig sociaal mediaplatform.

De overname zat al enkele weken in de geruchtenmolen. Daarnaast zijn er ook speculaties dat Mayer weldra flink wat vernieuwde functies in Flickr zou voorstellen.

Tumblr draaide in 2012 een omzet van 13 miljoen dollar en heeft enkele honderden miljoenen gebruikers. Erg belangrijk voor de verjongingskuur van Yahoo! is dat de gemiddelde Tumblr-gebruiker behoorlijk jong is. 

Niet iedereen blijkt tevreden met de overname. WordPress-topman Matt Mullenweg verklaart in een blogpost dat er zondag – na de bekendmaking van de overname – meer dan 72.000 Tumblr-posts naar WordPress gemigreerd werden. “Normaal importeren we zo’n 400 tot 600 berichten per uur van Tumblr. Zondagavond waren dat er meer dan 72.000”, klinkt het.