Adobe zegt deze week zijn losse softwareverkoop vaarwel, maar Microsoft ziet dat met zijn Office-kantoorsuite niet zo'n vaart gaan. "Binnen een decennium denken we dat iedereen voor een abonnement zal kiezen."

Advertentie

De maker van Photoshop deed deze week veel stof opwaaien met het besluit om volledig over te stappen naar een abonnementsmodel voor zijn producten. Adobe vond dat het success van Creative Cloud voldoende reden was om een jaar na introductie de traditionele licentieverkoop van Creatieve Suite-software vaarwel te zeggen.

Op Microsofts Office News Blog formuleerde Clint Patterson een reactie op deze beslissing:

“Net als Adobe geloven we dat software-as-a-service (Saas) met abonnement de toekomst heeft”, zei hij. “De voordelen voor de klant zijn  enorm. Abonnees zijn altijd bij de tijd. Ze krijgen de nieuwste en meest complete applicaties. En ze kunnen abonnementen gebruiken op het veelvoud aan toestellen dat mensen vandaag de dag gebruiken.”

Kat uit de boom kijken
Maar Microsoft is toch een stuk voorzichtiger met het laten varen van de traditionele doosjesverkoop van software in de winkel.

“Desondanks, in tegenstelling tot Adobe, denken we dat de overgang van verpakte software naar abonnementsdienst tijd nodig heeft”, zegt Patterson. “Binnen het decennium denken we dat iedereen er voor zal kiezen om zich in te schrijven omdat de voordelen ontegenzeggelijk zijn”, voegt hij toe.

Microsofts voorzichtige aanpak komt als een verrassing, omdat het bedrijf steeds meer een dienstenaanbieder in plaats van licentieverkoper is. Naast Office 365 heeft het met Skydrive de consumenten aangesproken en aan de commerciële zijde waagde het met Azure een reuzenstap omhoog naar de cloud.

Slag om de arm
Patterson zegt dat Microsoft “toegewijd blijft aan het bieden van een keuze” tussen verpakte software en abonnementen. Maar tien jaar is een hele lange tijd in de razendsnel voortbewegende technologiewereld.

Toch houdt het bedrijf een slag om de arm, voor het geval dat de overgang echt sneller gaat dan het verwacht. Sinds de lancering van Office 365 Home Premium afgelopen januari heeft meer dan een kwart van de consumenten besloten om over te stappen op het abonnementsmodel.

“Dat oversteeg onze verwachtingen, gezien het feit dat abonnementen relatief nieuw zijn voor consumenten”, zegt Patterson. “Dus misschien vindt de overgang sneller plaats dan we oorspronkelijk hadden gedacht en helpt Adobe om een weg te banen naar een nieuw model”, aldus de Microsoftmanager.