Volgens analist Gartner groeide de markt van de CRM-software in 2012 met 12,5%, of drie keer meer dan de gemiddelde groei van de enterprisesoftware.

Advertentie

Markt voor CRM-software boomde in 2012

Volgens analist Gartner groeide de markt van de CRM-software in 2012 met 12,5%, of drie keer meer dan de gemiddelde groei van de enterprisesoftware. In 2012 haalde CRM-software wereldwijd een totale omzet van 18 miljard dollar; een jaar eerder bedroeg die omzet nog 16 miljard. 80% van de omzet werd gerealiseerd in de VS en Europa, maar door de crisis en de sterke dollar raakte de groei in West-Europa niet boven 1%.

Oorlog der titanen
2012 was ook het jaar waarin de vijf grootste CRM-softwareproducenten de onderlinge concurrentie op de spits dreven. Salesforce.com, SAP, Oracle, Microsoft en IBM waren goed voor de helft van de globale omzet. Salesforce.com (14% marktaandeel) stootte SAP (12,9% marktaandeel) van de troon. Salesforce.com realiseerde een groei van 26%; SAP bleef ongeveer status-quo. In West- en Oost-Europa lukte het SAP wel om marktleider te blijven. De drang om de grootste te worden, vertaalde zich in 2012 ook in een recordaantal van meer dan 50 overnames door de topspelers.
 

Advertentie