'Zakelijk sms'en zit wereldwijd in de lift'
“Zakelijk sms’en zit wereldwijd in de lift”
Volgens Jeroen van Glabbeek, medeoprichter van CM Groep, de grootste zakelijke sms-leverancier van Nederland, is ondanks concurrentie van diensten als WhatsApp, het zakelijk sms’en wereldwijd nog steeds in opmars.
De short message service wordt een steeds belangrijker communicatiemiddel in notificatie, authenticatie, transactie en interactie. Sms’en wint aan belang bij internetbankieren, parkeergeld betalen, goede doelacties op tv of televoting.
9,6 triljard
Eind 2012 hadden wereldwijd meer dan 6,1 miljard mensen een mobiele telefoon, waarvan slechts 1 op 6 online message services zoals WhatsApp of Facebookmessenger kon gebruiken. “Alle toestellen kunnen wel sms ontvangen en versturen”, stelt Van Glabbeek.
Toch worden tussen particulieren onderling minder sms’en verzonden. Zo daalde het sms-verkeer in Nederland in het derde kwartaal van 2012 zelfs met 12%. Maar dat baart Jeroen van Glabbeek geen zorgen: “Overheden, multinationals, goede doelen en media zullen afhankelijk blijven van sms”, zegt hij. Hij verwacht dat tegen eind 2016 wereldwijd 9,6 triljard sms’jes verstuurd zullen worden.