Handelaars die via de website van Amazon hun waren aan de man brengen, moeten vanaf vandaag tot 70% meer commissie betalen. Die ‘eshops in de e-shop’ bieden vooral populaire producten aan als geheugenkaarten, hoofdtelefoons en printertoners. Op elk product dat derde partijen via de Britse site van Amazon verhandelen, incasseert het hoofdkwartier in Seattle vanaf […]


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



Handelaars die via de website van Amazon hun waren aan de man brengen, moeten vanaf vandaag tot 70% meer commissie betalen.

Die ‘eshops in de e-shop’ bieden vooral populaire producten aan als geheugenkaarten, hoofdtelefoons en printertoners.

Op elk product dat derde partijen via de Britse site van Amazon verhandelen, incasseert het hoofdkwartier in Seattle vanaf nu 12% in plaats van 7%.

In Frankrijk worden commissies op DVD’s en games verhoogd van 10 tot 15%; in Duitsland moeten vooral de online autobandenhandelaars dieper in hun buidel tasten en 3% meer commissie betalen.

Angst voor de gigant

De forse commissieverhogingen zorgen voor woede en onrust bij de kleine internetwinkeliers. Maar niemand durft tegen gigant Amazon ingaan. “Misschien duwen de nieuwe tarieven ons wel definitief kopje onder”, klaagtt een anonieme internethandelaar met vijf personeelsleden in The Guardian. “Of we daar iets tegen kunnen ondernemen? Nee, want zij zijn Amazon.’