Het is koud op de kantoren van Facebook. Heel koud. Het is Sheryl Sandberg die het kleine geheimpje prijsgeeft in haar veelbesproken nieuwe boek ‘Lean In: Women, Work and The Will To Lead In’. Maar waarom Zuckerberg zijn werknemers in de kou laat, is niet duidelijk. Mogelijk is het een makkelijke manier om geld te […]

Advertentie

Het is koud op de kantoren van Facebook. Heel koud.

Het is Sheryl Sandberg die het kleine geheimpje prijsgeeft in haar veelbesproken nieuwe boek ‘Lean In: Women, Work and The Will To Lead In’.

Maar waarom Zuckerberg zijn werknemers in de kou laat, is niet duidelijk. Mogelijk is het een makkelijke manier om geld te besparen, of heeft hij het zelf snel warm, maar mogelijk denkt hij door de koude temperatuur zijn werknemers alert en extra productief te houden.

Fout gedacht, zo blijkt. Onderzoek van de Helsiniki University of Technology uit 2006 laat zien dat werknemers het best presteren bij een temperatuur van 22 graden. Volgens een studie van de Cornell University in New York uit 2004 zou de ideale temperatuur zelfs nog iets hoger liggen.

Bij temperatuur van 25 graden waren werknemers niet alleen productiever, ze maakten ook minder fouten dan bij een lagere temperatuur. Door de temperatuur te verhogen van 20 naar 25 graden, maakten werknemers 44 procent minder typefouten, en tikten ze 150 procent meer.