Sociale media zijn zo goed als onmisbare kanalen geworden voor rekruteerders. Toch lijken Facebook en Twitter over hun hoogtepunt heen te zijn, blijkt uit onderzoek.

Advertentie

98 procent van de professionele rekruteerders maakte in 2012 gebruik van sociale media om talent te vinden, zo blijkt uit een enquête bij Amerikaanse bedrijven door Bullhorn. Dat is een toename in vergelijking met 2011 toen 94 procent van de rekruteerders gebruik maakte van sociale media. Deze verandering werd vooral gedreven door LinkedIn, dat het voorbije jaar door 97,3 procent van de rekruteerders gebruikt werd. Uit de enquête bleek dat het gebruik van Facebook bij rekruteerders daalde in 2012; 51,3 procent maakte gebruik van de dienst in vergelijking met 60,2 procent in 2011. Ook Twitter zag zijn populariteit iets teruglopen bij rekruteerders; net iets minder dan de helft maakte er gebruik van in 2012, terwijl dat in 2011 net meer dan de helft was. Gevraagd naar welke diensten hen hielpen bij het succesvol plaatsen van kandidaten noemen respondenten vooral LinkedIn; het voorbije jaar kon 93 procent een kandidaat plaatsen dankzij de dienst.