Facebook wil adverteerders helpen om heel gericht consumentengroepen te bereiken op het sociale netwerk.

Advertentie

Facebook-gebruikers worden nu al bestookt met allerlei reclameboodschappen, maar het sociale netwerk wil daar nog een stapje verder in gaan. En vooral: het wil dat de doelgroepen van de adverteerders verder verfijnd worden. Het internetbedrijf is daarom een partnerschap aangegaan met leveranciers van aankoopdata Datalogix, Epsilon, Acxiom en BlueKai, om zijn adverteerders nog betere demografische gegevens te bezorgen, zoals ‘autokopers’ en ‘mensen die frisdrank drinken’. Facebook creëert ook vooraf vastgelegde doelgroepcategorieën door specifieke informatie van Facebook-gebruikers te verzamelen die relevant is voor adverteerders. Door adverteerders te matchen met relevante gegevens over het aankoopgedrag van consumenten, pikt Facebook in op de kritiek die er kwam op de nieuwe Graph Search-functie die het wil implementeren. Die kritiek hield in dat het niet is omdat mensen een merk ‘liken’ op Facebook dat ze het noodzakelijkerwijs ook aankopen. Iemand kan fan zijn van Ferrari zonder een Ferrari te (kunnen) kopen, bijvoorbeeld. Met deze partnerschappen verhelpt Facebook daar aan.

Advertentie