De cloud wordt vaak gezien als het antwoord op al je computerproblemen. Te weinig ruimte op je server of harde schijf, last met beveiliging, niet genoeg processorkracht? Gooi het in de cloud. Maar is die cloud echt zo miraculeus? Er bestaan best veel misvattingen over de technologie. Dit zijn de meest voorkomende. 1. Het is […]

Advertentie

De cloud wordt vaak gezien als het antwoord op al je computerproblemen. Te weinig ruimte op je server of harde schijf, last met beveiliging, niet genoeg processorkracht? Gooi het in de cloud. Maar is die cloud echt zo miraculeus? Er bestaan best veel misvattingen over de technologie. Dit zijn de meest voorkomende.

1. Het is altijd goedkoper.

De cloud biedt de schaal en de beheermogelijkheden om processen en software veel efficiënter en goedkoper te draaien dan de modale KMO. Dat spreekt voor zich. Maar als je voor enkele processen een vaste ‘load’ hebt, kan je misschien wel besparen door die interne systemen te standaardiseren en automatiseren.

Hoe gevoelig ben je voor pieken? Wanneer je elke dag met de auto van punt a naar punt b rijdt, is het goedkoper om een auto te kopen, dan om telkens een taxi te nemen. Maar heb jij het soort bedrijf waarbij je soms honderd man moet vervoeren, of twee, of helemaal geen, dan is het logischer om de ene keer een bus te huren, en de andere een taxi.

Scenario één is een interne server, scenario twee geeft je de flexibiliteit van een cloud service. Je zal zelf moeten bepalen welke het best bij jou past.

2. Er gaat niets verloren.

Cloud is on demand, je betaalt alleen voor wat je verbruikt, enzovoort. Alleen is dat niet altijd het geval. Soms koop je een SaaS-product op maandelijkse basis, maar betaal je een jaarvoorschot. Kijk altijd even na of de dienst je effectief alleen aanrekent voor wat je gebruikt.

3. Je weet altijd hoeveel het je gaat kosten.

Dit is zeker waar voor diensten als Salesforce, waar je maandelijks een bedrag betaalt voor de hele handel. Gebruik je echter iets als Azure, dat voor specifieke modules apart aanrekent, dan kan het wat complexer worden.

4. Het is altijd veiliger en beter beheerd.

Je gaat er al snel van uit dat de cloud in een professioneel serverpark staat, gekoeld en beheerd door sys admins die weten waar ze mee bezig zijn. Voor de grote, gerespecteerde diensten is dat ook wel het geval. Maar zelfs de groten maken foutjes. Zo zaten er lekken in een dienst als Dropbox, die je toelieten om op eender welke account in te loggen, met eender welk paswoord.

Je ziet niet graag je bedrijfsgeheimen op straat of in handen van hackers belanden, dus kan het geen kwaad om de veiligheidsvoorzieningen van je cloud provider te dubbelchecken.

5. Het staat altijd aan.

Het zwakke punt in je cloud service is je internetaansluiting. Alles staat aan, zolang je met het internet, en je clouddienst, verbonden bent. En zoals we vorige week nog bij Telenet zagen, staat dat internet niet altijd aan. Daarnaast heeft zelfs een grote clouddienst al eens een black-out. De voorbije maanden gingen Office365, Google, Twitter en Facebook allemaal even van de radar.