Nieuws

Performance Management: het gouden kompas

De introductie van de term ‘Business Analytics’ veroorzaakt verwarring bij veel gebruikers. Zeker omdat vandaag ook meer en meer de term ‘Analytical Intelligence’ opduikt.

Naast Business Intelligence en Analytical Intelligence, is er nog zoiets als performance management. Het zijn allemaal termen die uw bedrijf moeten helpen om betere beslissingen te nemen.

Maar omdat verschillende vlaggen soms wel, soms in het geheel niet, dezelfde lading dekken, is een aanpak in termen van functionaliteiten misschien meer op zijn plaats

Vier windrichtingen
Zo kan performance management worden gezien als het gouden kompas dat Strategic, Financial, Business en Analytical Intelligence bundelt. Deze vier vormen van intelligentie komen respectievelijk overeen met de toekomst (planning en budgettering), het heden (strategische monitoring via scorecards, operationele monitoring via dashboards) en het verleden (multidimensionele visualisatie en operationele rapporten via standaardrapportage).

Als vierde tijdsnotatie en als brug tussen het verleden en de toekomst spreken we van ‘back to the future’ (descriptieve statistiek, voorspellende statistiek, data mining).

Naast Strategic, Financial, Business en Analytical Intelligence zijn er nog andere vormen zoals customer Intelligence en Process Intelligence. Customer Intelligence is dan weer de toepassing van Analytical Intelligence op klantengegevens, omdat hier vooral gemodelleerd wordt: men wil klantengedrag gaan voorspellen.

Process Intelligence is eerder de toepassing van Business Intelligence op procesgegevens, omdat hier vooral gevisualiseerd wordt en minder gemodelleerd.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business