In een rij aan de kassa grijpt u al snel naar de smartphone voor wat afleiding. Dat gebeurt zo vaak dat de losse verkoop van tijdschriften er op achteruit gaat. De mobiele revolutie zet ons in contact met iedereen, behalve dan met wat er letterlijk voor onze neus staat. Tot die vaststelling komen Amerikaanse uitgevers. […]


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



In een rij aan de kassa grijpt u al snel naar de smartphone voor wat afleiding. Dat gebeurt zo vaak dat de losse verkoop van tijdschriften er op achteruit gaat.

De mobiele revolutie zet ons in contact met iedereen, behalve dan met wat er letterlijk voor onze neus staat. Tot die vaststelling komen Amerikaanse uitgevers. Zij zien volgens de Financial Times de losse verkoop van bladen in de VS met 9,5 procent terugvallen voor 2012 ten opzichte van 2011. Tegenover tien jaar geleden wordt er zelfs de helft minder los verkocht dan vandaag.

Wie vandaag moet aanschuiven voor de kassa gaat al snel op zijn of haar smartphone iets bekijken in plaats van een blad open te slaan (en dat vervolgens te kopen). Het fenomeen is zelfs nog groter bij vrouwenbladen en magazines die hun verkoop vooral aan de wachtrij voor de kassa danken.

De grootste verliezer is cosmopolitan. Zij zagen in de tweede helft van 2012 hun losse verkoop met 18,5 procent dalen. Al heeft de smartphone zijn impact op alle impulskopen aan de kassa. Zo wordt er ook veel minder kaugom verkocht sinds de smartphone het grote publiek bereikt.