Nieuws

Crash course datacenters naar aanleiding van gratis seminarie op 14 februari (2)

Naar aanleiding van ons gratis Business Meets IT-seminarie over datacenters brengen wij een kleine crash course. Dit is de tweede aflevering.

Naar aanleiding van ons gratis Business Meets IT-seminarie over datacenters van 14 februari brengen wij een kleine crash course. Dit is de tweede aflevering over het contract dat u met uw datacenter leverancier afsluit. We bundelen hierbij enkele tips van datacenter experts.

1. Alles heeft zijn prijs

Hoe meer eisen u stelt aan het datacenter wat betreft beschikbaarheid, hoe hoger natuurlijk het kostenplaatje. Dus u doet er goed aan om vooraf goed na te denken over de absolute minimumvereisten.

Sommige bedrijven kunnen leven met vier uur downtime, andere kunnen zich zelfs geen seconde downtime veroorloven. Maar die oefening moet steeds worden gemaakt want de financiële impact kan enorm zijn.


2. Let op de verborgen kosten

Afhankelijk van waar u uw datacenter(s) voor nodig hebt, kunnen er ook extra kosten verschijnen waar u op het eerste gezicht niet aan denkt. Een glasvezelverbinding, bijvoorbeeld, kan een stevig kostenplaatje opleveren, zeker wanneer u ze nodig hebt voor synchronisatie en replicatie van bestanden.

100 Mbps zal wellicht niet volstaan, maar dan loont het ook de moeite om de afstand te berekenen die de verbinding moet afleggen, omdat kostenplaatje enigszins in te dijken. Dan wordt ook een datacenter met twee verschillende gebouwen op een boogscheut van elkaar een aantrekkelijke optie. Hoe dan ook  loont het de moeite om dit expliciet te bespreken voor u een contract tekent.


3. Vermijd verrassingen

Het lijkt hetzelfde als het vorige advies, maar hier hebben we het over een ander soort verrassing. Vaak hebben klant en leverancier immers wel een overeenkomst over een maandelijkse prijs maar zijn incidentbehandeling en andere extra’s niet inbegrepen. U kunt dus best gaan voor een maandelijkse vaste kostprijs waar zulke eventuele nodige ingrepen in worden inbegrepen.

Ook wat de SLA’s betreft, kunt u voor verrassingen komen te staan. Heel wat bedrijven staren zich vandaag blind op 99,9% uptime en stellen zich hierbij geen verdere vragen. Nochtans is dit in 9 op de 10 gevallen enkel van toepassing op het platform waarop de applicatie draait en zit je met een probleem wanneer er op applicatieniveau zelf iets fout loopt.


4. Moduleer de SLA’s

De relatie tussen het beloofde dienstenniveau in SLA’s en de kostprijs van het contract groeit exponentieel: een kleine kwaliteitsverhoging kan voor een fikse hogere prijs zorgen. Zorg er dus voor dat u de SLA’s modulair maakt, en zo veel mogelijk onderscheid kunt maken tussen toepassingen en gegevens die een tijdje onbeschikbaar mogen zijn, en degene die absoluut de hele tijd beschikbaar moeten blijven.

5. Bespreek het afscheid

Het is altijd vervelend om hieraan te moeten denken wanneer u een contract afsluit met een leverancier en dus een verbintenis aangaat voor hopelijk vele jaren, maar toch loont het de moeite om dit onderwerp van bij de start op tafel te leggen. Dit bespaart u mogelijk een hoop ellende want als u dit moet bespreken wanneer het echt nodig is, zal de verstandhouding wellicht verder zoek zijn. 

Meer weten over datacenters? Op 14 februari organiseert Business Meets IT een gratis seminar rond dit onderwerp.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business