De groei van smartphones, tablets en sociale media doet de totale hoeveelheid digitale data wereldwijd op twee jaar tijd verdubbelen tot 2.8 zettabytes. Maar ook de toename van machinegegenereerde data speelt een belangrijke rol. Dit alles blijkt uit “Big Data, Bigger Digital Shadows, and Biggest Growth in the Far East”, een onderzoek uitgevoerd door IDC […]

Advertentie

De groei van smartphones, tablets en sociale media doet de totale hoeveelheid digitale data wereldwijd op twee jaar tijd verdubbelen tot 2.8 zettabytes. Maar ook de toename van machinegegenereerde data speelt een belangrijke rol.

Dit alles blijkt uit “Big Data, Bigger Digital Shadows, and Biggest Growth in the Far East”, een onderzoek uitgevoerd door IDC in opdracht van EMC.

China & India

Belangrijkste conclusie is de geografische ommekeer die om de hoek loert. De digitale wereld is ontstaan in de ontwikkelde landen, maar binnenkort nemen de opkomende economieën (waaronder China en India) het roer over naarmate het aandeel van hun bevolking in het digitale universum groeit.

Het aandeel van de opkomende landen in de digitale wereld is in 2012 al gestegen tot 36% (bedroeg 23% in 2010). Dat is meer dan de VS, dat momenteel 32% van alle bewaarde digitale data voor zijn rekening neemt. West-Europa  is goed voor 19%.

De groei van de opkomende economieën is nog maar een begin. IDC voorspelt dat 62% van het digitale universum tegen 2020 in handen zal zijn van die opkomende landen. Waardoor China en India tegen 2020 wereldwijd grootste dataproducenten zullen zijn.

Machines

Zoals verwacht zal de totale hoeveelheid digitale data, het zogenaamde digitale universum, nog sterk groeien. Zitten we vandaag aan 2.8 zettabytes, dan zal die groei zich de komende jaren doorzetten tot 40 zettabytes in 2020, wat neerkomt op een vervijftienvoudiging. Concreet betekent dit gemiddeld 5,247 GB data per persoon op aarde.

Een belangrijke factor voor de expansie van het digitale universum is overigens de toename van machinegegenereerde data. In 2005 maakten ze slechts 11% van het digitale universum uit, tegen 2020 zal dat meer dan 40% zijn.

Advertentie