Wie veel smst kan vandaag voor enkele euro’s duizend berichten versturen. Maar werkelijke kostprijs is vele malen lager dan wat operatoren ons aanrekenen. Al is ze ook niet zo gratis als sommigen beweren. Enkele jaren geleden al doken er blogberichten op waarin werd berekend dat het verzenden van 160 tekens gelijk staat met 140 bytes. […]

Wie veel smst kan vandaag voor enkele euro’s duizend berichten versturen. Maar werkelijke kostprijs is vele malen lager dan wat operatoren ons aanrekenen. Al is ze ook niet zo gratis als sommigen beweren.

Enkele jaren geleden al doken er blogberichten op waarin werd berekend dat het verzenden van 160 tekens gelijk staat met 140 bytes.

Aan 10 eurocent per bericht (de gemiddelde prijs die Belgische operatoren vandaag buiten een belbundel aanrekenen) zou dat neerkomen op 731,42 euro per megabyte.

Daarmee is één megabyte aan sms-verkeer binnen België duurder dan 1 megabyte mobiel surfen vanuit pakweg Nieuw-Zeeland of China.

Ongebruikte ruimte
Tegelijk is de kostprijs van één sms voor operatoren marginaal. Zo gebruikt de berichtendienst de ongebruikte ruimte in een controlekanaal dat doorgaans wordt gebruikt voor onderhoud van het gsm-netwerk.

Die uitleg werd al enkele keren gegeven en staat sinds vorig jaar opgetekend in het boek Priceless: The Myth of Fair Value (and How to Take Advantage of It) van William Poundstone.

Dat kan omdat sms-berichten in tegenstelling tot gesprekken niet tijdskritisch zijn. Het maakt dus niet veel uit of ze na 5 seconden of na 5 minuten aankomen.

Zendmasten & licenties
Al wordt ook dat op zijn beurt genuanceerd. Zo schreef Tim Worstall op de website van Forbes dat die redenering wel opgaat en dat zelfs de extra elektriciteit en aanrekening van een smsje marginaal is.

Maar operatoren zitten wel met een hoop vaste kosten,zoals het plaatsen en onderhouden van zendmasten die er sowieso moeten staan of er nu duizend of honderdduizend gebruikers zijn.

Ook de aankoop van de frequentieblokken speelt mee. Wie mobiel actief wil zijn, moet een licentie aankopen om in een spectrum actief te mogen zijn.

Die kosten worden, gespreid over enkele jaren en gerecupereerd door klanten te laten betalen voor diensten waarvan de netto kost zo goed als niets bedraagt.