Nieuws

Internetfraudeurs mikken massaal op Vlaamse surfers

De Vlaamse internetbankiers zijn het doelwit van een Nederlandse bende. Iets minder dan vijfhonderd Vlamingen werden dit jaar al opgelicht.

Febelfin, de sectorfederatie van Belgische financiële instellingen, meldt dat klanten bij de Belgische banken beter even opletten bij het internetbankieren: er is een bende actief die met behulp van "phishing" Vlamingen oplicht. De bende opereert vermoedelijk vanuit Nederland.

Eerder deze maand werd al bekend dat iemand een telefoongesprek had opgenomen met een van de oplichters.

In totaal gaat het al om 472 gevallen van oplichting in België, voor een totaalbedrag van bijna één miljoen euro. Dat is relatief weinig: in Nederland werd in dezelfde periode bijna dertig keer meer geld verkregen door internetoplichting.

Volgens Febelfin lag het aantal schadegevallen vorig jaar op 94 over het ganse jaar. Het jaar daarvoor was er slechts één geval gekend.

Nieuwe plaag
Cijfers na augustus 2012 zijn voorlopig nog niet gekend, maar verschillende banken melden wel een spectaculaire stijging sinds afgelopen zomer. Luc Beirens, hoofd van de Federal Computer Crime Unit, oftewel de Belgische internetpolitie, spreekt van een tweehonderdtal klachten die zijn ingediend sinds augustus 2012 en zegt dat mensen waakzaam moeten zijn.

BPost Bank kreeg dit jaar tweeduizend phishingmeldingen en "minder dan tien opgelichte klanten", waarvan geen enkele Franstalig was. Belfius op zijn beurt relativeert de zaak. "We hebben enkele tientallen meldingen gekregen van phishingmails, waarvan het merendeel sinds augustus. We hebben vermoedens dat het om een Nederlandse bende gaat, maar er loopt momenteel een onderzoek," zegt Moniek Delvou van Belfius.

In alle gevallen ging het om kleinere bedragen. Dat komt mede door de limieten die standaard zijn ingesteld, waardoor er vaak maar een paar honderd euro per dag kan worden overgemaakt via online bankieren.

Sensibilisering
Alle banken zijn sinds deze maand actief aan het waarschuwen voor de vorm van oplichting. De uitleg staat steeds op de voorpagina. Bij BNP Paribas Fortis krijgt een eBanking-klant bij het aanmelden ook onmiddellijk een pagina te zien met uitleg over de phishing-aanvallen.Verder heeft ook Febelfin heeft een campagne opgezet.

Hoe voorkomen?

De FCCU en Febelfin geven vijf tips om fraude te voorkomen.

  • Beveilig je wifi-netwerk met een goed wachtwoord.
  • Ga nooit in op de telefonische vraag om "iets met je kaartlezer te doen". Geef zeker geen privégegevens door zoals je wachtwoord: je bank kent je wachtwoord en zal je er nooit om vragen.
  • Vertrouw nooit extra stappen tijdens het online bankieren.
  • Controleer regelmatig je rekeninguittreksels. Die verklappen mogelijke fraude sneller dan je denkt, zodat je een aanval mogelijk sneller kunt doen stoppen.
  • Als je gevraagd wordt om de M2-knop te gebruiken: doe dat niet! Met de M2-knop geef je altijd toestemming om een financiële verrichting uit te voeren. Behalve bij KBC: daar heeft de M2-knop om onduidelijke redenen een andere functie.

Als je toch je gegevens hebt doorgespeeld of je merkt dat je rekening misbruikt is door derden, dan kan je dat best zo snel mogelijk melden. Waarschuw de teams die zijn opgericht bij jouw bank om deze vorm van fraude aan te pakken. Ook wanneer je een verdachte mail ontvangt mag je deze doorsturen naar onderstaande mailadressen.

  • Belfius: via phishing@belfius.be of op het nummer 02 222 82 50.
  • BNP Paribas Fortis: via websecurity@bnpparibasfortis.com of op het nummer 02 762 60 00
  • KBC: via phishing@kbc.be of op het nummer 070 69 00 02
  • ING: via be-irm-phishing@ing.be of op het nummer 02 464 60 01
  • BPost Bank: via security.alert@bpostbank.be of op het nummer 022 01 23 45

Voor de overige financiële instellingen kan je best even kijken op de website.

Een lichtpuntje: Bob De Leersnyder van Febelfin liet nog weten dat, voor zover hij wist, totnogtoe alle gevallen van internetfraude werden vergoed door het slachtoffer zijn financiële instelling.

Update: Febelfin heeft 6 december een filmpje op zijn website geplaatst waarin een man getuigt hoe zijn bedrijf slachtoffer werd van internetfraude.

Voorbeelden van phishing

Belfius

Belfius-phishing
Wat een bank nooit doet

Voor meer informatie over Phishing bij Belfius kan je terecht op hun website. Belfius publiceerde daar ook enkele voorbeelden van phishingmails:

Voorbeeld 1
Voorbeeld 2
voorbeeld 3

BNP Paribas Fortis
Ook BNP Paribas Fortis publiceerde een voorbeeld van phishing. Verder geven ze je een paginagrote melding bij het aanmelden bij online bankieren:

KBC
KBC geeft je een voorbeeld van een mail én van een frauduleuze website. Verder hebben ze ook op hun website meer informatie.

Een voorbeeld van een phishing-mail bij KBC

Een voorbeeld van een website waar je op terecht komt wanneer je op de link in de mail klikt.

ING

Op de website van ING vind je meer informatie over de phishing-pogingen.

BPost Bank
BPost Bank heeft op zijn website drie voorbeelden geplaatst van phishingmails. Opvallend is dat één van de mails ook is vertaald naar het Frans.

Ben je zelf slachtoffer geweest van phishing of ken je iemand die op deze manier werd opgelicht? Laat het ons dan zeker even weten in de reacties of via Twitter.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business