Nieuws

Anders ondernemen door sociale data

Het is ondertussen al een afgezaagd deuntje: de openheid en transparantie van sociale media gaan een wereld van mogelijkheden openen voor bedrijven, zo lang we er maar ontvankelijk voor zijn. Terwijl er amper twijfel over bestaat dat sociale media een van de grootste fenomenen van onze tijd zijn, geloven er ook mensen dat de hype er rond wat overtrokken is.

Er zijn voorbeelden genoeg van zaken die enkel mogelijk zijn omdat sociale media bestaan. Voor degene die niet mee zijn met de hype: een deel van de uniciteit en kracht van sociale media is dat ze informatie (op sociale netwerken, blogs en andere vormen) standaard openbaar maken.

Dit staat in schril contrast met eerdere vormen van analoge en digitale communicatie waarbij we op voorhand wisten wie aan de conversatie zou deelnemen. Iedereen anders was uitgesloten en van het discours zelf bleef achteraf amper nog een bewijs over.

Stream Graph
De Stream Graph toont de 1.000 recentste tweets in verband met ZDNet België. De conversaties over Microsoft, Google en Skype waren de interessantste. En recent kwam het nieuws over het vertrek van Steven Sinofsky daar nog bij.

Tegenover dit model staat de conversatie die we dankzij het internet hebben geleerd: het is vaak beter dat we niet beperken wie aan de conversatie mag deelnemen. We ontdekten dat het beter is om gevonden te worden door de mensen die waarde hechten aan wat we zeggen , via een zoekmachine of aangeraden door vrienden. Dit maakt het mogelijk om toevallige ontdekkingen te doen en om genoeg van de juiste mensen samen te brengen om op een dynamische manier de interessantste en nuttigste resultaten te bekomen.

Het resultaat is een lappendeken van conversaties en informatie waaraan iedereen kan deelnemen als ze dat willen of waarvan ze achteraf gebruik kunnen maken.

Het bleek ook dat de standaard openbaarheid van de sociale media ons toestaat om belangrijke nieuwe scenario’s uit te tekenen die met oude media onmogelijk zijn. (En gaandeweg bedrijven die erg geheimzinnig doen over hun info wat hoofdpijn bezorgen.) Welke scenario’s vraag je je af? De belangrijkste is dat je zowat elke conversatie ter wereld in realtime kan volgen en analyseren. Het was al langer mogelijk om zo’n conversaties te monitoren, maar dezelfde snelheid was moeilijk te bereiken. Hetzelfde geldt voor effectieve en betekenisvolle analyse.

Schaal is het eerste probleem om sociale media snel te kunnen analyseren, zeker als het wat nauwkeurig moet gebeuren. Er zijn enkele honderden sociale netwerken, miljoenen blogs en talloze online gemeenschappen en forums. Conversaties met enig belang voor een bedrijf kunnen zich in een verre uithoek van het internet afspelen en als je daar zelf niet geraakt, moet je maar leven met de gevolgen. Nieuwe signalen detecteren is een van de meest waardevolle manieren om je gegevensanalyse te verbeteren volgens Harvard Business Review.


Het fenomeen om de eindeloze stroom activiteiten en inzichten in socialemediaconversaties te kneden tot één beeld, is vrij nieuw. Het is pas mogelijk gemaakt met zogenaamde ‘big data’-technologieën zoals Hadoop en Mahout.

Betekenisvolle informatie scheiden van de ruis is het tweede probleem. Want de gegevens op sociale media zijn ongestructureerd en informeel. Ze staan ook bol van de rijke media zoals beelden, video en audio. Door de diversiteit van de bijna 1,5 miljard participanten wereldwijd met hun eigen taal, cultuur en gewoonten is het duidelijk dat we al die informatie gewoon niet snel genoeg kunnen verwerken. Het is een behoorlijke uitdaging om er zinnige info uit puren.

Toch hoeft het niet zo moeilijk te zijn, afhankelijk van wat je wil verwezenlijken. Door naar voorbeelden van socialemediagebruik te kijken, wordt al snel duidelijk dat we niet de hele oceaan hoeven droog te koken om resultaat te boeken. De beste voorbeelden gebruiken heel beperkte datasets en leiden daar betekenisvolle informatie uit af door te combineren met bijvoorbeeld een geografische visualisatie. Maar met meer informatie en betere analyse worden de resultaten wel beter.

Het is duidelijk dat we nog maar in de vroege stadia zitten van socialemedia-analyse. En het is al even duidelijk dat het nuttig is om die technieken op ons leven en werken toe te passen. In deze galerij op ZDNet.com kan je tien voorbeelden zien van wat er mogelijk is met big data.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business