E-commerce blijft groeien en dus is de kans groot dat er ook binnen uw bedrijf binnenkort online dingen worden verkocht. Maar waar moet je op letten bij de beginfase van zo’n project? 1) Betrek alle afdelingen E-commerce is geen eiland. Zelfs als een e-commerce site als klein voorzichtig initiatief start, is de kans vrij groot […]

E-commerce blijft groeien en dus is de kans groot dat er ook binnen uw bedrijf binnenkort online dingen worden verkocht. Maar waar moet je op letten bij de beginfase van zo’n project?

1) Betrek alle afdelingen
E-commerce is geen eiland. Zelfs als een e-commerce site als klein voorzichtig initiatief start, is de kans vrij groot dat het bij succes toch grootscheeps wordt uitgerold.

Dan is het beter om de impact hiervan op alle andere afdelingen al te kennen, zodat u bij het doorstarten ook snel kan schakelen.

In alle gevallen loont het dus de moeite om alle afdelingen te betrekken bij het project om de belangrijkste vragen voor te leggen. Dat zijn:

  • Management: Welke objectieven willen we bereiken, qua omzet, bezoekersaantal, … ? Welke producten gaan we aanbieden? Voor welke doelgroep?
  • Marketing: Vragen rond positionering, USP, affiliate marketing, targeting enzovoort kunnen best met de marketingafdeling worden doorgenomen.
  • Warehousing & logistics: welke middelen en/of partners worden gebruikt om de verzendingen te regelen? Moet de website een aparte voorraad toegewezen krijgen om onverwachte onbeschikbaarheid te voorkomen? Hoe snel kunne producten worden geleverd?
  • Finance & Legal: Wat moet en wat mag niet in de algemene voorwaarden staan? Hoe worden producten belast bij internationale bestellingen? Wat is de refund policy? Willen we de betalingsverwerking zelf doen of uitbesteden aan Ogone? En in het eerste geval: zijn we PCI-compliant?

2) Start klein, denk groot
“Wanneer een opportuniteit zich voordoet, moet je die ook grijpen”, meent David Bintein, CEO van Lodestar, “en primeert de snelheid van het op de markt zetten, en als het project slaagt, kan je alsnog aan de integratie met de bestaande business beginnen.

Maar vroeg of laat moet er toch werk worden gemaakt van de integratie, van het koppelen van de e-commerce infrastructuur aan de bestaande interne ERP- en CRM-systemen en van het optimaliseren van de processen. E-commerce moet uiteindelijk maximaal renderen en dus moet de administratieve overlast zo laag mogelijk zodat ook de kosten maximaal worden gedrukt.”

3) Stel een e-commerce manager aan
“Net zoals in een fysieke winkel moet je tijd en energie steken in het onderhoud ervan. Dit is niet iets dat je er zomaar even bijneemt. Indien budgettair haalbaar is een dedicated e-commerce manager of een content manager een sterke aanrader”, aldus Didier Malherbe, account manager bij Nivario.

Uiteraard wordt die best ook zo vroeg mogelijk in het traject aangesteld, zodat hij of zij van meet af aan alle verwachtingen en verzuchtingen kan registreren en er rekening mee houden, zowel bij het opzetten als bij het onderhoud van de site. .

4) Voorzie voldoende interne middelen
“U doet er ook goed aan om vooraf na te gaan hoeveel resources u ter beschikking hebt. Zelfs als u gebruik maakt van een extern ontwikkelteam, moet u beseffen: zo veel dagen u extern inhuurt,; zo veel dagen zult u ook aan interne mankracht nodig hebben om het e-commerce project tot een goed einde te brengen.”