Nieuws

Sociale media: wat houdt jou tegen?

Om het even wat je ervan zegt of denkt, om het even of je ervan houdt of niet, de sociale media hebben onze maatschappij grondig en voor altijd veroverd. Het gaat hier om een echt maatschappelijk fenomeen dat diepgaande gedragswijzigingen veroorzaakt in onze consumptiemaatschappij, een heuse tsunami die eerst de burgerlijke samenleving heeft platgewalst en nu ook de bedrijven aanpakt.

Je kunt alleen maar vaststellen dat de meeste ondernemingen (vooral de grotere) nog altijd niet weten hoe ze deze kolossale social media golf moeten benaderen.

Ze handelen vaak zonder veel overleg, weinig proactief en tamelijk ongeordend (aanwezigheid op de publieke sociale media, pogingen tot gebruik van collaboratieve platformen, …).

Waarom maakt dit de bedrijfsleiders zo ongerust?

Een mogelijk antwoord (evenwel niet het enige) ligt in het feit dat de sociale media 3 belangrijke eigenschappen tonen die het wantrouwen van onze organisaties wekken:

 

  • Virale verspreiding: een eigenschap waardoor informatie die op een sociaal medium wordt gepost, zich als een virus verspreidt over heel zijn netwerk. We spreken dus over een vorm van (snelle) besmetting met informatie.
  • Crowdsourcing: een eigenschap waardoor de oplossing van een probleem of het antwoord op een vraag snel bij een potentieel groot aantal individuen kan worden verspreid. Dit is dus een vorm van onderlinge verdeling van de activiteit tussen mensen die elkaar niet noodzakelijk kennen.
  • De alomtegenwoordigheid: een eigenschap waardoor eenzelfde informatie overal op hetzelfde moment beschikbaar is.

Deze eigenschappen kunnen verantwoordelijken van organisaties de indruk geven dat ze de controle aan het verliezen zijn. We stellen vast dat zich daarom primaire verdedigingshoudingen ontwikkelen, zoals de blokkering van de toegang tot sociale media in bedrijven, of "ik zet me schrap en ik wacht tot het overwaait…"

Maar waarom zou je de sociale media als een bedreiging beschouwen? En waarom niet als een opportuniteit? Kan je het fenomeen niet als bondgenoot binnenhalen door jezelf de juiste vragen te stellen?

Diverse recente studies tonen aan dat wij als burgers ons steeds meer als actieve consument gedragen. Wij gebruiken sociale media om de aankoop van goederen en diensten voor te bereiden: ratings van producten, mening van "vrienden", …

Actief samenwerken
En de ondernemingen? Zijn ze klaar om zich te gedragen als actieve leveranciers tegenover hun klanten en als actieve werkgevers tegenover hun werknemers? En hun personeelsleden? Zijn zij klaar om de mede-werkers te zijn voor hun collega"s?

Als ze goed gebruikt worden, zijn de sociale media vectoren voor innovatie en ontwikkeling voor een onderneming. Zij verbeteren de samenwerking en de kennisdeling binnen de onderneming; ze vormen een nieuwe (participatievere) manier om de relaties met de klanten te beheren, om de rekrutering van talenten te bevorderen.

Om sociale media met succes te kunnen gebruiken, moet er allereerst een "social computing"-strategie ontwikkeld worden en moet er een proactief beheer komen voor de eigen aanwezigheid op die sociale media. Een thema dat ik in een volgende blogpost zal aansnijden.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Ga jij apps uit alternatieve appstores installeren?

  • Nee, App Store of Play Store is goed genoeg (57%, 109 Votes)
  • Alleen als ik een app écht nodig heb (29%, 56 Votes)
  • Ja, ik wil apps van andere bronnen installeren (14%, 27 Votes)

Aantal stemmen: 194

Laden ... Laden ...
69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business