Steeds meer mensen kopen dingen via internet. Dat is niet verwonderlijk. Je krijgt vanuit je luie zetel een overzichtelijk aanbod en neemt je aankoopbeslissing in alle rust op het moment dat het jou het beste uitkomt. Verkopers hebben er een extra verkoopskanaal bij dat 24 uur per dag, 7 dagen op 7 toegankelijk en beschikbaar […]

Advertentie

Steeds meer mensen kopen dingen via internet. Dat is niet verwonderlijk. Je krijgt vanuit je luie zetel een overzichtelijk aanbod en neemt je aankoopbeslissing in alle rust op het moment dat het jou het beste uitkomt. Verkopers hebben er een extra verkoopskanaal bij dat 24 uur per dag, 7 dagen op 7 toegankelijk en beschikbaar is. Eén nadeel: een webwinkel is veel gevoeliger voor fraude dan een gewone winkel. Dus hoe voorkom je fraude bij online betalingen?

Fraudeurs worden immers steeds inventiever. Om beveiligingssystemen te omzeilen, proberen ze ook steeds vaker gebruik te maken van het online vertrouwen – of moeten we zeggen van de menselijke naïviteit? – om aan de noodzakelijke gegevens te komen.

De uitdaging van fraudebestrijding stopt dus niet bij het opzetten van een technische oplossing. Gebruikers bewustmaken van de risico’s en gevaren, maakt deel uit van het hele proces. Al kan een goede technische oplossing al veel onheil voorkomen. Daarom zoekt Capgemini altijd naar oplossingen op maat die toch voldoende laagdrempelig zijn.

Een veilige en laagdrempelige oplossing is betalingen laten verlopen via kredietkaart of bijvoorbeeld Paypal. De ingeschakelde bedrijven screenen zelf op fraude en doen ook aan risicobeheersing. De zogenaamde Payment Service Provider (PSP) neemt zelf, of via een aparte provider, het frauderisico voor zijn rekening. Informatie en ervaring opgedaan bij andere online handelaars worden dan mee opgenomen in de filter.

Wanneer een webwinkelier echter veel of specifieke fraude ervaart, kan een aparte fraudedetectie een verantwoorde keuze zijn. Een stand alone setup heeft immers het voordeel dat de handelaar zijn eigen werkwijze kan controleren.

Daarnaast zijn er heel wat andere aspecten die bijdragen tot een veilige betaalomgeving: 3D Secure verificaties (waarbij je zowel een wachtwoord moet kennen als een kredietkaart moet hebben), up-to-date antivirussoftware, versleuteling via SSL, implementeren van PCI DSS (Payment Cards Industry Data Security Standards) en het gebruik van geavanceerde fraudedetectiemodules.

En uiteraard zijn er meer klassieke oplossingen zoals betalingen onder rembours of via Escrow-constructies.

Een berekende en uitgekiende, klantvriendelijke betalingsoplossing is de beste verdediging tegen fraude, samen met klanten bewustmaken van de mogelijke risico’s. Investeer tijd en middelen in beide!

Advertentie