De CIO zit met de handen in het haar. Tot voor kort mocht hij immers zelf aan de touwtjes trekken en kon hij zelf beslissen welke IT-apparatuur, toepassingen en software mochten gebruikt worden. Vandaag neemt echter de medewerker die rol over en zorgt die ervoor dat door het gebruik van smartphones en tablets de manier […]


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



De CIO zit met de handen in het haar. Tot voor kort mocht hij immers zelf aan de touwtjes trekken en kon hij zelf beslissen welke IT-apparatuur, toepassingen en software mochten gebruikt worden. Vandaag neemt echter de medewerker die rol over en zorgt die ervoor dat door het gebruik van smartphones en tablets de manier waarop we werken compleet is veranderd. Opeens gaan alle knopjes rood branden bij IT, want hoe houd ik het beheer in handen? Hoe zorg ik ervoor dat alle bedrijfsinformatie en data beschermd blijft? En hoe kan ik de overvloed aan toestellen en platformen controleren en ondersteunen?

Op dat moment wordt echter vaak de foute beslissing genomen: organisaties gaan ineens hun computernetwerk vergrendelen met tal van zwaar belastende processen, implementeren een strikt en sterk gelimiteerd beleid of verkondigen een algemeen verbod op het gebruik van mobiele toestellen. Dat hoeft echter helemaal niet!

De oplossing ligt immers niet in het willen controleren van mobiliteit, maar in het bieden van een flexibele aanpak die ondersteuning biedt aan alle mobiele toestellen aanwezig in een organisatie. Hoewel het niet eenvoudig zal zijn om mobiele toestellen toe te laten in een standaard IT-omgeving, kan IT met het nemen van de volgende stappen een ommekeer mogelijk maken:

  • Maak van mobility enablement geen doel op zich, maar koppel mobility aan efficiënte en doelgerichte apps die de productiviteit van de gebruikers opdrijven. Neem pas daarna besluiten over hoe je dat in je organisatie verder implementeert. Mobility kan en moet meer opleveren dan nog een extra toegang tot je e-mails.
     
  • Zoek naar samenhang in het gebruik van verschillende toestellen, applicaties en services, alsook de ondersteuning ervan. Hiermee creëer je één en dezelfde gebruikerservaring en merkt de werknemer geen verschil tussen werken op kantoor, thuis, in het buitenland of op de luchthaven.
     
  • Bepaal per toestel een minimum aan capaciteiten dat het moet bieden. Let op: oudere toestellen zullen misschien niet hetzelfde niveau van beveiliging kunnen ondersteunen.
     
  • Ontwerp procedures voor de aanschaf en het onderhoud van alle toestellen en voor het stroomlijnen van de implementatie en provisioning. Probeer zoveel mogelijk self-service provisioning te bieden zodat een groot aantal routinematige processen en workflows geautomatiseerd worden. Een bedrijfsinterne App store is bijvoorbeeld een interessante tool.
     
  • Overweeg black-listing en/of white-listing van mobiele applicaties op basis van beveiliging. Doelgerichte beveiliging laat de gebruiker toch een grote mate van flexibiliteit toe.
     
  • Stroomlijn en automatiseer het beheer van alle mobiele toestellen (zowel in gebruik als in voorraad).
     
  • Biedt gebruikers slechts één enkel service desk om snel te kunnen schakelen bij een probleem met eender welk toestel (pc, telefoon, pda of tablet).

Conclusie? Werken is uitermate persoonlijk geworden, maar met deze procedures in gedachten houdt IT het professioneel.