De trend in het land van de draagbare pc’s is duidelijk: dunner en lichter. Daar heeft de populariteit van de ultrabook ongetwijfeld mee te maken, een categorie van computers die door chipfabrikant Intel is bedacht. Nagenoeg elke laptopfabrikant is mee op die trein gesprongen. Ook de laptops die officieel niet aan de vereisten van de […]


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



De trend in het land van de draagbare pc’s is duidelijk: dunner en lichter. Daar heeft de populariteit van de ultrabook ongetwijfeld mee te maken, een categorie van computers die door chipfabrikant Intel is bedacht. Nagenoeg elke laptopfabrikant is mee op die trein gesprongen.

Ook de laptops die officieel niet aan de vereisten van de Ultrabook voldoen, zoals diegene die Intel Atom- of AMD-CPU’s onder de motorkap hebben, doen alle moeite om dunner, lichter en ook gewoon aantrekkelijker te ogen.

Focus op design
Ook qua onderdelen is er een duidelijke evolutie. Plastic lijkt uit de mode, en materialen zoals metaal of andere komen opzetten. Laptopfabrikanten doen er alles aan om hun laptops te doen opvallen in de winkelschappen.

“De laatste jaren is er bij fabrikanten een enorme zoektocht geweest naar mogelijke andere materialen voor de behuizing”, vertelt Ken Musgrave, Executive Director van de Experience Design Group bij Dell. “Zelf kwamen wij onder meer uit bij magnesium en carbon fiber, een materiaal dat onder meer ook wordt gebruikt in mountain bikes.”

Bovenal geldt bij fabrikanten de focus op design. Pc’s worden, net als smartphones en andere technologische snufjes, steeds meer als een accessoire gezien. Wie de laptops van enkele jaren geleden van vooraanstaande fabrikanten als HP en Dell vergelijkt met hun recente modellen, kan niet anders dan stellen dat de doorsnee laptop er qua uitzicht en aantrekkelijkheid op vooruit is gegaan. De ontwerpen zijn strakker en meer gelikt.

“Vroeger was het een speed race, met de nadruk op de prestaties van een toestel. Die tijd is voorbij. Design is de key factor, zelfs voor business toestellen”, aldus Musgrave. Volgens hem zal de Bring Your Own Device-trend, die nu vooral speelt voor smartphones en tablets, zich ook nadrukkelijker manifesteren in de wereld van laptops. “Je merkt al dat sommige collega’s opteren voor een hippere ultrabook en die volledig zelf betalen in plaats van het toestel te gebruiken dat ze van de zaak aangeboden krijgen”, aldus Musgrave.


“Persoonlijk denk ik dat de categorie van zakelijke toestellen fors aan belang zal inboeten en op lange termijn een eerder kleine nichemarkt wordt’, voorspelt Musgrave van Dell

Dunne grens
Bovenal wordt de grens tussen een laptop voor de zaak en een laptop voor thuis alsmaar dunner. Niet alleen qua uitzicht, maar ook wat betreft de opties. “Ook een zakelijke laptop is intussen uitgerust met een webcam en biedt een alsmaar betere geluidskwaliteit”, weet Pieter Joris, pre sales consultant bij Fujitsu.

Ook qua prestaties verschillen de toestellen nauwelijks, al is de psychologie van de gebruiker natuurlijk wel anders: mensen gaan nu eenmaal anders om met een eigen toestel dan met eentje dat ze van hun overste ter beschikking krijgen. Dat is dan ook de enige reden dat zakelijke toestellen doorgaans iets robuuster zijn.

Op het eerste zicht merk je dus niet echt grote verschillen tussen zakelijke toestellen en toestellen voor thuisgebruik. “Het verschil zit hem vaak in de details, zoals een toetsenbord dat voor een consumententoestel er aantrekkelijker moet uitzien dan bij een business toestel”, aldus Musgrave.

Het meest opvallende verschil is, volgens Musgrave, waarschijnlijk nog het scherm. Bij de thuismodellen is dat vaak glanzend, wat aangewezen is voor het bekijken van foto’s en films. Maar zakelijke modellen zijn doorgaans uitgerust met matte schermen, omdat foto en film bekijken daar minder van tel zijn en het belangrijker is om zo weinig mogelijk weerspiegeling te hebben.

Daarnaast zijn er een aantal functionaliteiten die bij zakelijke toestellen naar voren worden geschoven: beveiliging (zoals via vingerherkenning en advanced theft protection), een verwisselbare harde schijf, ondersteuning van een docking station en de nodige beheersoftware.

“Persoonlijk denk ik dat de categorie van zakelijke toestellen fors aan belang zal inboeten en op lange termijn een eerder kleine nichemarkt wordt’, voorspelt Musgrave van Dell.

Levensduur
Het belangrijkste verschil tussen privé en professioneel situeert zich niet bij de toestellen zelf, maar in de diensten die erbovenop geleverd worden. Denk maar aan de service voor bedrijven voor het vervangen en snel bedrijfsklaar maken, van pc’s. Maar het grootste verschil tussen de twee categorieën is ongetwijfeld de levensduur of beter: de life cycle.

“Een reeks voor een zakelijke pc houdt ongeveer anderhalf jaar stand. Voor een consumentenpc is dat ongeveer één jaar”, vertelt Pieter Joris van Fujitsu. “Voor een bedrijf is stabiliteit een belangrijk argument, al geef ik toe dat dit op zich niet zo veel met de toestellen zelf heeft te maken.”

 

 

Vorig artikelSecurity kruipt in de cloud
Volgend artikelBreng orde in je (foto)verzameling
William Visterin is B2B hoofdredacteur bij Minoc Media Services. Hij staat in voor het vakblad Smart Business en de seminar reeks Business Meets IT, waar hij ook als keynote spreker fungeert. Ook een flink deel van de zakelijke content en research (over oa cloud, datacenter, mobile, security, business software, outsourcing, telecom,…) is van zijn hand. William schrijft én spreekt over IT, telecom, internet en business, en het liefst zelfs over allevier tegelijk.