HTML5 belooft een grootse toekomst voor smartphoneontwikkelaars. Maar omdat het zich nog moet bewijzen, zijn ze gedwongen te kiezen tussen openheid of geld verdienen. HTML5 is het aanstormende talent in de technologiewereld. De familie webstandaarden heeft het in zich om een waardig alternatief te worden van platformspecifieke code. Maar als het echt succes wel hebben, […]

Advertentie

HTML5 belooft een grootse toekomst voor smartphoneontwikkelaars. Maar omdat het zich nog moet bewijzen, zijn ze gedwongen te kiezen tussen openheid of geld verdienen.

HTML5 is het aanstormende talent in de technologiewereld. De familie webstandaarden heeft het in zich om een waardig alternatief te worden van platformspecifieke code. Maar als het echt succes wel hebben, zal het eerst moeten bewijzen dat het waarde heeft voor de smartphonegebruiker.

Enkele weken geleden gaf Tim Berners-Lee een inspirerende toespraak waarin hij HTML5 de lucht in prees. Hij is dan ook de oprichter en voorzitter van W3C, dus dat mag ook wel.

Berners-Lee opende de aanval op native smartphoneapps, omdat ze informatie uit de informatiestroom halen die webtechnologieën te bieden.

Waarde van webapps
“Als het geen webapp is, heeft het geen webadres en kan ik er niet over praten”, zei hij tijdens de Campus Party in Berlijn. “Native apps nemen waarde weg van het web. Het goede nieuws is dat webapps die waarde weer kunnen terugbrengen.”

HTML5 wordt op dit moment gestabiliseerd, voegde de uitvinder toe. En er wordt veel werk verzet rondom beveiliging en toestemmingen.

Dat is allemaal goed en wel, maar de situatie ligt iets ingewikkelder dan een simpele overstap van ommuurde apps naar het open HTML5.

Op het gebied van mobiele toestellen is HTML5 namelijk aan de verliezende hand. Het heeft zeker toekomst –HTML5 is bijvoorbeeld de basis van Firefox OS– en HTML5-apps zijn al beschikbaar op Android en iOS.

Maar op dit moment worden ze links en rechts voorbij gestreefd door zijn rivalen, vooral waar het snelheid en een vertrouwd appgedrag betreft.

Vroege terugtocht
Het bewijs begint zich langzaam op te stapelen dat HTML5 in de problemen zit. Wooga, een ontwikkelaar van sociale games, liet het nieuwe HTML in juni in de steek. Het zei dat ontdekbaarheid een probleem was, omdat mensen niet gewend zijn om weblinks toe te voegen op hun thuisscherm.

Maar ook de prestaties vielen tegen, vond Wooga (native apps zijn sneller) en de connectiviteit vond het net zo’n groot probleem (HTML5 apps hebben gewoonlijk een internetverbinding nodig om alleen al te kunnen laden).

Wooga’s beslissing was een klap voor Facebook, dat in HTML5 een uitstekend middel zag om wat controle terug te krijgen van bedrijven als Apple. Vervolgens dumpte de netwerksite zijn eigen HTML5-interface en koos voor zijn eigen iOS-app. Het resultaat: een veel snellere ervaring.

Dan hebben we nog het probleem van digital rights management (DRM) dat kleeft aan multimedia. Hoewel veel mensen fel tegenstander zijn van dit soort digitale bescherming, is het duidelijk dat leveranciers daar niet bij horen.

Kopieerbeveiliging
HTML5 ondersteunt van zichzelf geen DRM voor video en dat kan verklaren waarom BBC en anderen Adobe dwongen om de Flash Player korte tijd terug te laten keren in de Britse Google Play-winkel van Android.

Ja, de BBC gebruikt HTML5 om video te leveren aan zijn iPlayer iPad-app, maar het doet dit op een manier die momenteel nog niet mogelijk is bij Android. iOS-toestellen blokkeren namelijk het downloaden van de streams die de Britse omroep aanbiedt.

Het onderliggende probleem is dat HTML5 een complete standaard is, die wordt ontwikkeld door meerdere belanghebbende partijen.

Ik wil dit niet meteen een ‘probleem’ noemen, want dat is hoe standaarden in elkaar steken en zo zouden ze ook moeten worden gemaakt. Maar het bezorgt de piepjonge technologie wel een flink nadeel ten opzichte van platforms die meer directe controle hebben en makkelijker voortgang kunnen maken.

Dit is een zorgwekkend verschijnsel en Berners-Lee heeft groot gelijk dat hij strijdbare taal uitslaat over HTML5. Anders is de kans aanwezig dat het grote publiek argeloos een ingesloten en ommuurde toekomst in wandelt.

Er mogen dan nog zo veel argumenten zijn om HTML5 te gaan gebruiken, maar ontwikkelaars die geld willen verdienen, kiezen nu eerst voor iOS, dan Android en als laatste misschien voor Windows Phone.

Waarom zouden ze op dit moment het risico nemen om over te stappen op HTML5? De beste reden is platformonafhankelijkheid, maar op dit moment hebben HTML5-apps simpelweg niet het vermogen om native apps te kunnen beconcurreren.

De troeven van HTML5
Een paar dingen kunnen dat veranderen. De ene is BlackBerry 10, al ben ik meer dan sceptisch over de overlevingskansen van RIM. De ander is Firefox OS. En zijn toekomst is meer dan onzeker. Het kan een vlucht nemen in opkomende markten, maar het kan net zo goed worden platgedrukt onder de hielen van het voortrazende Android.

Ik wil niet zeggen dat het over en sluiten is voor HTML5 op smartphones. Verre van dat. Het werkt nu en het zal alleen maar beter worden.

Maar het loopt wel het risico in de marge terecht te komen. 

Advertentie