In zijn meest elementaire vorm is identity management beperkt tot het opslaan van identiteitsgegevens en het raadplegen ervan wanneer een gebruiker of toestel zich probeert aan te melden op een systeem. In dat geval bestaat identity management enkel uit basistaken zoals het toekennen, beheren en wijzigen van wachtwoorden. Maar in grotere ondernemingen komt heel wat […]

Advertentie

In zijn meest elementaire vorm is identity management beperkt tot het opslaan van identiteitsgegevens en het raadplegen ervan wanneer een gebruiker of toestel zich probeert aan te melden op een systeem. In dat geval bestaat identity management enkel uit basistaken zoals het toekennen, beheren en wijzigen van wachtwoorden.
Maar in grotere ondernemingen komt heel wat meer kijken bij identity management, zoals het toekennen van de juiste machtigingen aan nieuwe personen (vaak provisioning genoemd), en – niet onbelangrijk – het terug wegnemen van die machtigingen (deprovisioning) wanneer een persoon het bedrijf verlaat, of het doorvoeren van de nodige wijzigingen wanneer iemand van functie verandert. Daarnaast is ook het beheer van externe gebruikers een steeds belangrijker onderdeel van identiteitsbeheer.

Waarom is identity management belangrijk?
De sterkste driver voor identity management is ongetwijfeld governance of risk management. Een CEO moet tegenwoordig kunnen zeggen én bewijzen dat hij of zij controle heeft over wie toegang heeft tot welke informatie en toepassing. In dit geval komt dat vaak neer op compliancy: aantonen dat het toegangsbeheer aan de regels voldoet.
Maar u hoeft het niet enkel voor anderen te doen: u zult er zelf ook baat bij hebben. Wil u bijvoorbeeld als bedrijf groeien, en nieuwe producten of diensten aanbieden, dan is identity management al snel noodzakelijk. Met een goed uitgewerkt systeem voor identiteitsbeheer kan een IT-afdeling nogal wat tijd besparen in het toekennen en wegnemen van machtigingen voor gebruikers en de bijbehorende gebruikersnamen en wachtwoorden. Maar ook bijvoorbeeld in het beheren van die wachtwoorden zonder dat de gebruiker daarvan op de hoogte moet zijn, ligt een enorme potentiële tijdwinst. Bovenal zal identity management steeds noodzakelijker zijn naarmate meer externe gebruikers zich op uw systemen moeten of willen aanmelden. Om de toegang te beheren en fraude te voorkomen, is een goed identity managementsysteem cruciaal.

Wat is SSO?
SSO staat voor single sign-on, een technologie waarmee een gebruiker slechts eenmaal hoeft in te loggen met één user ID en wachtwoord, en meteen toegang krijgt tot alle toepassingen waarvoor hij of zij gemachtigd is. Dat is steeds vaker een zwaar argument om een identity management-oplossing aan te schaffen. Een volgende stap in identity management is het beheren van identiteiten over de bedrijfsgrenzen heen, wat kan via gedelegeerd beheer of  federation.

Waar moet ik op letten?
Als u besluit om identity managementsoftware en/of -hardware te implementeren, kunt u best rekening houden met de volgende praktische tips:

– Ken uzelf: Voor u aan een identiteitsbeheerproject begint, moet u niet alleen goed weten waar u naartoe wilt, maar ook waar u momenteel staat met uw infrastructuur. Dat helpt in het vaststellen van de hoogste nood en dus ook in het bepalen van de prioriteiten. En dan hebben we het nog niet gehad over de technische implicaties: de meeste bedrijven hebben bijvoorbeeld al één of meerdere directories die als uitgangspunt kunnen dienen voor de identity managementsoftware. Dat kan een vliegende start betekenen, maar soms ook een hinderpaal vormen.

– Ken uw processen: Een goed project houdt ook rekening met de bestaande bedrijfsprocessen: hoe krijgt een nieuwe medewerker toegang tot de computersystemen; wat gebeurt er als iemand van functie verandert; wat gebeurt er als iemand uit dienst gaat? Vaak wordt eerst een re-engineering van deze processen uitgevoerd, zodat ze daarna gemakkelijker geautomatiseerd kunnen worden. Change management is in een identity management-project zeker niet onbelangrijk. De noodzakelijke rollen en verantwoordelijkheden, en wie ze toekent, vloeien voort uit deze processen.
– Ken uw plannen: hebt u plannen voor de komende jaren die enige impact kunnen hebben op identity management? Plant u bijvoorbeeld om externen toe te laten tot uw IT-systemen?

– Hou het rapporteerbaar: U mag zelf nog zo goed weten dat uw investeringen in identity management volstaan en dat u perfect opgewassen bent tegen alle gevaren, vroeg of laat zult u dat toch aan externe auditors moeten bewijzen. U zult dus in elk geval moeten investeren in rapportering voor die omgeving, dus kunt u er maar beter meteen mee beginnen en er zelf ook de vruchten van plukken.

– Hou het schaalbaar: Hou er bijvoorbeeld rekening mee dat uw directory ook met uw bedrijf moet kunnen meegroeien. Wie dat uit het oog verliest, kan na verloop van tijd ervaren dat SSO een last is geworden in plaats van een plezier.  Hou er rekening mee dat een cloudoplossing voor u misschien wel de beste oplossing is om uw identity management beheersbaar te houden.

Advertentie