De Amerikaanse mededingingsautoriteit, de Federal Trade Commission, gaat de komende 20 jaar Facebook nauwlettend in de gaten houden wat betreft gemaakte afspraken rond privacy. De bedoeling is dat de privacy van Facebookgebruikers beter gegarandeerd wordt en er niet stilzwijgend veranderingen in het pricacybeleid van de sociale website gemaakt worden, zonder dat gebruikers daarvan op de […]

Advertentie

De Amerikaanse mededingingsautoriteit, de Federal Trade Commission, gaat de komende 20 jaar Facebook nauwlettend in de gaten houden wat betreft gemaakte afspraken rond privacy. De bedoeling is dat de privacy van Facebookgebruikers beter gegarandeerd wordt en er niet stilzwijgend veranderingen in het pricacybeleid van de sociale website gemaakt worden, zonder dat gebruikers daarvan op de hoogte zijn.


De FTC heeft Facebook onder meer in het vizier vanwege het zomaar openbaar maken van de vriendenlijst van Facebookgebruikers in 2009. Facebook mag niet langer veranderingen van deze aard in de privacyvoorwaarden aanbrengen, zonder dat gebruikers hierover vooraf geïnformeerd zijn en toestemming hebben gegeven voor het delen van informatie. Ook mag Facebook geen gegevens meer delen van gebruikers die hun Facebookaccount gesloten hebben.


Mogelijkheid tot opleggen boetes

De komende 20 jaar zal de FTC eens in de twee jaar intern controle uitvoeren bij de sociale website, om te controleren of aan de afspraken voldaan wordt. Is dat niet het geval, dan heeft de FTC de mogelijkheid om boetes tot 16.000 dollar per overtreding op te leggen. Dat was voorheen nog niet mogelijk.


Google en MySpace

De afspraken die de FTC heeft met Facebook zijn eerder ook al gemaakt met onder andere Google en MySpace. De FTC heeft Google onlangs nog flink op de vingers getikt met een fikse boete van 22,5 miljoen dollar wegens het forceren van cookies in Safari, de browser van Apple.

Advertentie