Microsoft geeft een voorproefje van Outlook.com, een nieuwe webmaildienst die elementen van Exchange en Hotmail combineert met een laagje Metro. Outlook.com is volgens Microsoft geheel geïntegreerd met Windows en Office en is in staat om informatie van Gmail, Twitter, Facebook en Linkedin te importeren. Het Metro-uiterlijk, strak en hoekig, is prominent aanwezig; dit was ook […]

Advertentie

Microsoft geeft een voorproefje van Outlook.com, een nieuwe webmaildienst die elementen van Exchange en Hotmail combineert met een laagje Metro.

Outlook.com is volgens Microsoft geheel geïntegreerd met Windows en Office en is in staat om informatie van Gmail, Twitter, Facebook en Linkedin te importeren. Het Metro-uiterlijk, strak en hoekig, is prominent aanwezig; dit was ook al het geval in de testversie die in juni uitlekte.

De nieuwe functies die Microsoft aan Hotmail toevoegde in de laatste metamorfose zijn eveneens aanwezig in Outlook.com. Er is dus strakke integratie met de Office Webapps, effectieve verwijdering van ‘graymail’ en snelle archivering van grote aantallen berichten.

Opvallend aan de nieuwe dienst is het feit dat advertenties compleet naar de achtergrond verdwijnen. In Hotmail maken die nog altijd een prominent onderdeel uit van de interface en waren een reden voor veel surfers om over te stappen naar concurrerende webmaildiensten.

Gebruikers van Outlook.com krijgen van meet af aan 7 GB opslag tot hun beschikking. Microsoft probeert wel nog altijd om mensen hun foto’s, documenten en andere bestanden te laten opslaan in de cloud, zodat ze weblinks in plaats van bijlagen meesturen met hun berichten.

Outlook.com duikt vanaf nu ook op als optie wanneer gebruikers van nieuwe Windows-toestellen (Windows 8, Windows RT, Windows Phone) hun mailcliënt willen openen. Dit is ook het geval op alle toestellen die Exchange ActiveSync ondersteunen.

Skype, waar ben je?
Skype maakt nog altijd geen onderdeel uit van de nieuwe dienst, al belooft het Amerikaanse bedrijf in een blogpost dat deze optie wel in de toekomst onderdeel zal uitmaken van Outlook.com. Microsoft moet wel opschieten: Google maakte deze week bekend dat het zijn Video Hangouts zal integreren met Gmail, wat de dienst een flink voordeel geeft ten opzichte van andere producten.

Volgens Microsoft is Outlook.com specifiek bedoeld voor thuisgebruikers en blijft het zijn Outlook-merk nog altijd inzetten voor de zakelijke markt. Hoewel het bedrijf niet specifiek zegt dat Hotmail hierdoor zal verdwijnen, is de kans groot dat Outlook.com op termijn de stokoude webmaildienst zal gaan vervangen.

Uitproberen
Wie naar Outlook.com gaat en inlogt met zijn reguliere Hotmail-adres krijgt de nieuwe interface meteen voor zijn neus. Als die je bevalt kun je in de opties van Hotmail er voor kiezen om te opwaarderen naar Outlook.com. Het is ook mogelijk om een nieuwe account te registreren bij de dienst.

Volgens Microsoft hebben tenminste een miljoen mensen de nieuwe dienst al uitgeprobeerd. Het is niet duidelijk of dit nieuw geregistreerde accounts zijn, of dat ook veel mensen zijn ingelogd met bestaande accounts.

Microsoft waarschuwt Windows Phone-gebruikers echter om voorlopig hun @hotmail of @live adressen niet alvast om te zetten naar exemplaren met @outlook. Dit zou problemen kunnen opleveren met bestaande accounts op Xbox Live of Skydrive.
 

Advertentie