Digitale stempel spaart stadhuisbezoek uit

Mechelen heeft als eerste stad een digitale stempel voorgesteld. Daarmee kan je documenten opvragen en laten tekenen zonder dat je telkens naar het stadhuis moet.

Documenten aanvragen kan vandaag in verschillende steden online, maar als er een handtekening of stempel op moet, dan moet je als burger nog wel langs het stadhuis. Daar past de stad nu een mouw aan. Zelfs wanneer de documenten worden geprint blijven ze wettelijk in orde.

Door de invoering van de stempel kan je vandaag al, als Belgische inwoner van Mechelen, een vijftal attesten digitaal opvragen. Het gaat hier om bewijzen van Woonst, gezinssamenstelling, woonst met historiek van adressen, samenwoonst en nationaliteit.

Maar die lijst wordt continu uitgebreid zo kan je ook bepaalde aktes vandaag al opvragen met een digitale stempel. “Het einddoel is dat mensen die niet meer naar het stadhuis willen komen, dat ook niet meer moeten”, zegt burgemeester Bart Somers.

Printbaar
Digitaal ondertekende documenten bestaan al langer, maar verliezen hun waarde zodra ze worden afgedrukt. Dat wordt met de digitale stempel anders aangepakt.

Concreet werkt het zo: je kan als burger een document online (en digitaal ondertekend) opvragen met behulp van een kaartlezer en je eID. Dat document kan je e-mailen, maar ook afprinten om vervolgens bij bijvoorbeeld de bank of de notaris af te geven.

Die kan het document op zijn beurt controleren door het in te scannen op www.mechelen.be/intellistamp/verify. Al kan het ook met een barcodescanner of door het de QR-code zelf in te geven.

Die QR-code is trouwens niet hetzelfde als de digitale stempel zelf. Ze bevat de versleutelde data die de online controle mogelijk maakt. Extra handig daarbij is dat je als ontvanger bij het inscannen meteen de verschillen ziet. Is een document identiek, maar staat er ergens een cijfer verkeerd, dan geeft de website dit ook aan.

Volgens ICT-schepen Kristl Strubbe halen Mechelaars op jaarbasis 6.170 attesten af per jaar. Die kunnen nog steeds aan het loket worden afgehaald, maar wie wil kan ze op eender welk moment van de dag opvragen zonder langs het stadhuis te moeten.

Andere steden?
Mechelen pakt graag uit dat het de eerste stad is waar het digitale loket meer doet dan formulieren delen en e-mails beantwoorden. De beveiligings- en authentificatiesoftware is afkomstig van het Antwerpse bedrijf Inventive Designers. Cipal, een overheidsbedrijf dat ICT-diensten levert, heeft het systeem geïmplementeerd.

Voorlopig ziet het er niet naar uit dat er al andere steden zijn die een soortgelijke digitalisering willen implementeren. Al verwacht burgemeester Somers dat dit binnen twee jaar in verschillende steden en gemeenten beschikbaar wordt.

Wetwijziging
Antwerpen pakte eind vorige week al uit met het nieuws dat het een digitale stempel heeft. Ook hier gaat het om de software van Inventive Designers. Maar die stempel is er enkel voor geboorteaktes.

Mechelen klopt zich dan ook graag op de borst dat het meteen verschillende documenten aanbiedt, en dat het op termijn alle documenten digitaal wil kunnen afleveren. Daarnaast is de functie al sinds eind juni klaar, maar wordt ze nu pas voorgesteld.

Maar de stad mag zich terecht een pionier noemen want het is burgemeester Somers zelf die het wetsvoorstel heeft ingediend waardoor een digitale stempel dezelfde juridische kracht heeft als een klassieke handtekening of stempel van het stadhuis.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business