Nieuws

Hardwaremakers zijn schlemielen

Arme hardwaremakers. Het grote tabletfeestje gaat beginnen en de hardwaremakers zijn niet uitgenodigd.

Apple heeft twee jaar geleden met de iPad de tabletmarkt gecrëerd. Geen enkele consument wist dat hij zo’n toestel nodig had, tot Apple het vertelde. Met succes, want de iPads vlogen de deur uit.

Microsoft en Google deden in de tussentijd wat halfslachtige pogingen om in te pikken met Windows- en Honeycombtablets. Geen van beide heeft potten gebroken, maar er zit nu toch schot in de zaak.

[related_article id=”161452″]

Zowel Microsoft als Google stellen nu zelf tablets van eigen makelij voor. Net zoals Apple, halen Microsoft en Google heel het laken naar zich toe en verwerven ze de controle over alles van hun tabletcomputer: hardware, besturingssysteem en diensten. Alles maken ze zelf.

Brute pech
Het zit de makers van smartphones en tabletcomputers echt niet mee. Omdat hun eigen smartphonebesturingssystemen niet deugden, zijn ze allemaal in grote mate afhankelijk geworden van Microsoft of Google voor de software op hun toestellen.

Voor Microsoft en Google is de situatie ook alles behalve optimaal omdat ze enkel controle hebben over hun software en diensten. De hardware zit bij partners. Partners die het dan nog eens niet kunnen laten om hun eigen apps op de toestellen voor te installeren. Apps die bovendien qua look en feel als een tang op een varken staan in Windows Phone.

Nu komen Google als Microsoft met een eigen tabletcomputer die ze zelf maken. Of die ze  toch zelf laten maken door een ingehuurde hardwarespecialist. Als Samsung, HTC, Lenovo, Dell, Acer en HP hardware kunnen bestellen bij een Chinese onderaannemer, dan kunnen Microsoft en Google dat ook. En zo worden de klassieke hardwarepartners langs rechts ingehaald door hun ploeggenoot.

Waarom worden de partners aan de kant geschoven? Speculatie genoeg, maar de opmerking ‘dan moesten de hardwaremakers maar zo geen bagger fabriceren’, komt meer dan eens terug. Klinkt aannemelijk, maar het lijkt me iets te simpel om alle Androidtablets af te doen als prul.

De waarheid is dat Google, Microsoft en Apple een ander zakenmodel hebben dan de hardwarefabrikanten. Zij hebben niets te winnen met marges op tablethardware, integendeel. Apple verdient genoeg met muziek uit iTunes en de verkoop van Apps. Google verdient zijn geld via advertenties bij zijn diensten. Hoe goedkoper de hardware, hoe meer mensen een toestel en dus ook apps kopen en hoe meer geld in het laatje.

En Microsoft? Dat verdient geld met zijn software. Althans, zo was het in het verleden. Met de opkomst van tablets is het voor Microsoft bijzonder belangrijk om Windows zo wijd verspreid mogelijk te houden. Anders zouden Google en Apple met hun tablets wel eens geld uit de markt trekken dat vroeger aan pc’s gespendeerd werd. Het is dus een kwestie van zo snel mogelijk een groot marktaandeel van de tablets naar Windows te trekken.

De drie grote makers van mobiele besturingssystemen hebben er dus alle baat bij om de hardware zo goedkoop mogelijk te slijten. Een aanpak die lijnrecht tegenover de doelen van de hardwaremakers staat: geld verdienen door toestellen te verkopen. Nogal wiedes dat zowel Microsoft, Google en Apple de tussenpersoon ertussenuit knippen.

Mijn gok is dat als het doel bereikt is, namelijk marktaandeel veroveren, dat de situatie weer normaliseert. Microsoft en Google plooien zich weer terug op software en diensten en de hardwaremakers mogen weer hun ding doen. Maar voorlopig staan de trouwe partners vervelend in de weg aan de start van de race.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business