Vlerick Excellence in Business Process Improvement
Excellence in Business Process Improvement
Zo pakken we dat aan
U zult versteld staan van onze neus voor de praktijk. We combineren theoretische concepten en praktische cases over het analyseren en verbeteren van bedrijfsprocessen. Zodat u de technieken aan de dagelijkse werkelijkheid kunt toetsen. Onze docenten bereiden de opleidingen grondig voor en vragen u actief deel te nemen aan de case study’s en discussies. Want u leert niet alleen van ons, maar ook van de andere deelnemers met wie u ervaringen uitwisselt.
Programma: 4 modules van 2 of 3 dagen in mei, juni, september en oktober 2013.
Module I: Enterprise Performance Management (2 dagen)
Deze module leert u procesmanagement kennen vanuit een strategisch perspectief. Daarna nemen we u mee naar de balanced scorecard, kritische succesfactoren, performantiemeting en –opvolging. U verwerft essentiële inzichten in cost management, met een specifieke focus op activiteiten. Deze module is de bouwsteen voor performantieverbeteringen met een brede impact op het organisatieniveau.
- strategische doelstellingen en implementatie
- management control – (time-driven) activity based costing
Module II: Operational Excellence (3 dagen)
Deze module bespreek een framework voor het bestuderen, verbeteren en implementeren van efficiënte processen. We bekijken de impact van procesverbeteringen op de bottom line. U bekijkt de organisatie als een geheel van processen, én linkt door naar de operationele kant ervan.De raamwerken en technieken zijn toepasbaar in een diensten- en productiecontext. Deze module zet alles in de context van "Operational Excellence", met een sterke wetenschappelijke benadering die tegelijkertijd zeer business relevant is.
- Operationele prestatiemaatstaven
- Impact op capaciteit en dienstverlening.
- Kwaliteitsmanagement: meten, analyseren, controleren en het reduceren van procesvariabiliteit.
- Lean verbeter tools: Six Sigma, Kaizen, Value Stream Mapping
Module III: Process Redesign (3 dagen)
In deze modules leert u op een praktische wijze de geavanceerde technieken voor procesverbetering kennen. U maakt kennis met en oefent concrete technieken die hun oorsprong vonden in het business process redesign (BPR) tijdperk en die u moet beheersen indien u betrokken bent bij initiatieven tot procesverbeteringen.
- BPR: process redesign
- UML, SOA, TOGAF, Business Rules
- Mining & discovery
Module IV: Creatie van een Process Support Organisation (2 dagen)
In deze module verwerft u inzicht in de procesoriëntatie van uw organisatie, de link met maturiteit en hoe u een procesentiteit kan oprichten in uw organisatie. Aan de hand van praktijkgevallen en concrete voorbeelden maakt u kennis met de rollen en verantwoordelijkheden die bij procesmanagement horen. U leert tot slot hoe u een roadmap kan bouwen voor een succesvol groeiproject.
- groei in de procesoriëntatie van uw organisatie
- rollen, verantwoordelijkheden & maturiteit
- opbouw van een roadmap voor implementatie