Niet enkel Google werkt aan een zelfrijdende auto. Volvo demonstreert nu hoe zijn wagens tweehonderd kilometer zonder chauffeur afleggen. Het project van Volvo heet Sartre (Safe Road Trains for the Enviroment) en werd in 2009 opgestart. De opzet is niet om auto’s volledig zelfstandig routes te laten afleggen. Wel volgen de wagens één auto die […]


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



Niet enkel Google werkt aan een zelfrijdende auto. Volvo demonstreert nu hoe zijn wagens tweehonderd kilometer zonder chauffeur afleggen.

Het project van Volvo heet Sartre (Safe Road Trains for the Enviroment) en werd in 2009 opgestart. De opzet is niet om auto’s volledig zelfstandig routes te laten afleggen. Wel volgen de wagens één auto die op kop rijdt.

Voor de test reden een Volvo XC60, V60, S60 en een zelfrijdende truck achter een gewone vrachtwagen die werd bestuurd door een echte chauffeur. Het konvooi legde een parcours af van zo’n tweehonderd kilometer in de buurt van Barcelona.

Voor de veiligheid zijn de wagens uitgerust met camera’s, radars en lasersensoren. De wagen volgt zowel de bewegingen van het hoofdvoertuig als de voertuigen in de directe omgeving. Tegelijk worden de acties van het hoofdvoertuig draadloos doorgegeven aan de volgwagens zodat deze op dezelfde manier remmen en bochten nemen.

Zuinig rijden
Voor de test hielden de wagens een afstand van zes meter, al werd er ook al getest met gaten van vijf tot vijftien meter. Het grote voordeel van geautomatiseerde volgwagens is enerzijds dat de inzittende chauffeur zich met andere dingen kan bezighouden.

Anderzijds zorgt een vlotte aansluiting van voertuigen voor een betere luchtstroom waardoor de wagens minder brandstof verbruiken. Nu de eerste testen op de openbare weg lopen, wil Volvo nu verder focussen op dat verbruik.