In navolging van Apple lanceert ook Google een abonnementenmodel voor zijn appwinkel. Android-gebruikers kunnen een abonnement nemen op tijdschriften en extra content voor games. Voor uitgevers is het van belang dat lezers een abonnement kunnen afsluiten op hun content. Digitale tijdschriften kunnen vaak per stuk worden gekocht maar een abonnement levert de uitgever meer omzet […]

Advertentie

In navolging van Apple lanceert ook Google een abonnementenmodel voor zijn appwinkel. Android-gebruikers kunnen een abonnement nemen op tijdschriften en extra content voor games.

Voor uitgevers is het van belang dat lezers een abonnement kunnen afsluiten op hun content. Digitale tijdschriften kunnen vaak per stuk worden gekocht maar een abonnement levert de uitgever meer omzet en zorgt voor gemak voor de eindgebruiker, die niet iedere maand een losse uitgave hoeft te downloaden. Voor Apple had het ondersteunen van abonnementen via de App Store daarom hoge prioriteit. Google heeft wat meer tijd genomen maar heeft nu eindelijk zijn In-app Billing-dienst uitgebreid met abonnementen. Ontwikkelaars kunnen vanaf nu abonnementen inbouwen in hun apps.

Google krijgt 30% van inkomsten
Net als bij Apple eist Google 30% van de omzet bij abonnementen die via Google Play worden afgesloten. Tot grote protesten van de uitgevers heeft dat echter nog niet geleid, in tegenstelling tot de beslissing van Apple destijds. Voor veel ontwikkelaars is het abonnementsmodel een extra mogelijkheid om geld te verdienen aan hun apps, dus klagen ze niet over de afdracht aan Google.

Hoewel ontwikkelaars vanaf nu aan de slag kunnen met abonnementen, is het afwachten welke apps het gaan ondersteunen. Google noemde in zijn blogpost alleen de game Frontline Commando, waarin je vanaf nu een abonnement kunt afsluiten op de in-game betaalmiddelen.