Yahoo stelt eigen browser voor

Axis is niet zomaar een nieuwe browser, het is een nieuwe poging voor Yahoo om zichzelf te herpakken.

De browser is er momenteel voor de iPad en de iPhone, en er zijn plug-ins voor de desktopversies van Chrome, Firefox, Internet Explorer en Safari.

Yahoo stelt eigen browser voor.

Volgens Yahoo is het de bedoeling om de stap van het zoeken weg te nemen in de browserervaring. In praktijk wil dat zeggen dat je bij het opgeven van een zoekterm in tachtig procent van de gevallen een aantal thumbnails te zien krijgt van homepages. De overige twintig procent zijn tekstvakken met resultaten.

Yahoo stelt eigen browser voor.

Met deze methode kan je op de zoekpagina meteen zien welke site je zoekt. Wie vervolgens op de pagina komt, kan nog altjid wisselen door links of rechts te navigeren om naar de volgende of vorige thumbnail te gaan.

In principe heeft Axis dus nog steeds een zoekpagina, maar ze ziet er veel beter uit ten opzichte van tekst-gebaseerde zoekmachines als die van Google en Bing.

Als de browser succesvol wordt, dan zal die ook vreten aan de zoekmachine van Yahoo. Daarom is er het plan om op termijn ook op Axis advertenties te zetten. Maar populariteit opbouwen is de eerste doelstelling.

Yahoo stelt eigen browser voor.

Het marktaandeel op de browsermarkt zit doorgaans bij een paar grote spelers: Internet Explorer, Chrome, FireFox, Safari en Opera. De rest kan nauwelijks een plaats veroveren.

Maar Yahoo bereikt 700 miljoen mensen en het bedrijf verdeelt ook browsers, vooral Internet Explorer met de Yahoo toolbar ingebakken. Die kennis moet Yahoo helpen om zijn eigen browser een waardige kans te geven.

Een versie voor Android komt er overigens ook, maar deze is nog in ontwikkeling. Al zal nog moeten blijken hoe blij Google is met het initiatief, gezien het al met de standaardbrowser en de beta van Chrome al twee eigen versies voor Android heeft.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business