In een vorig opinie-artikel somden we vier redenen op waarom BlackBerry in zwaar weer is terechtgekomen. Maar als de nood het hoogst is, is redding nabij. Vier redenen waarom het bedrijf niet alleen zichzelf overleeft, maar zelfs kan opveren. 1.) It’s not that bad at all Perception is reality. Maar de realiteit heft ook zijn […]

Advertentie

In een vorig opinie-artikel somden we vier redenen op waarom BlackBerry in zwaar weer is terechtgekomen. Maar als de nood het hoogst is, is redding nabij. Vier redenen waarom het bedrijf niet alleen zichzelf overleeft, maar zelfs kan opveren.

1.) It’s not that bad at all
Perception is reality. Maar de realiteit heft ook zijn waarheid. Alleen in de VS gaat BlackBerry fors achteruit. In andere landen groeien ze vaak. In Zuid-Amerika is het de meest vooraanstaande smartphone-fabrikant. In ons land was de BlackBerry zelfs een van de meest verkochte toestellen. Logisch dat RIM CEO Thorsten Heins tijdens zijn persbabbel het verschil tussen de VS en de rest van de wereld benadrukt. “We staan onder druk. Maar de situatie is minder belabberd dan sommigen ons willen doen geloven.”

2.) Een iconisch merk
Hoe je het ook draait of keert, BlackBerry blijft een iconisch en gerespecteerd merk. Een merk met veel fans, zowel eindgebruikers als partners. Het bedrijf heeft dan misschien wat van zijn cultstatus verloren, het blijft een begrip. In twee films (Haywire & Carnage) die ik onlangs toevallig zag tijdens een transatlantische vlucht  speelde BlackBerry-technologie een vooraanstaande rol. De BlackBerry staat er nog, daar ben ik van overtyuigd. Zeker als ik het enthousiasme zag van de vele opgekomen BlackBerry-ontwikkelaars.

Maar het draait niet alleen om apps. Messaging smartphones blijven bovendien nodig. Heel wat gebruikers willen de knoppen van het fysieke toetsenbord blijven gebruiken. Want geef toe: typen op aanraakscherm is niet altijd even aangenaam. Dat geldt voor zakenlui maar ook fervente sms’ers en im’ers als tieners.

3.) Als het aan de IT-manager lag…
95 procent van de Fortune 500-bedrijven gebruiken momenteel BlackBerry. Het toestel is een begrip op managementniveau en in de zakelijke context. Apple en Android zijn dat niet. Want als IT-managers en toplui van bedrijven het voor het zeggen hebben, kiezen ze ongetwijfeld voor BlackBerry. RIM beheerst de hele keten van hardware, software en netwerktechnologie, waardoor het zonder de minste twijfel de meest veilige en meest beheersbare oplossing is. 

Bovendien is het ook de mobiele technologie die het meest efficiënt omgaat met dataverkeer. In de VS is dat niet zo’n argument, maar in ons land en Europa met minder interessante roaming- en datatariefplannen speelt dat een belangrijke rol. BlackBerry is in dat opzicht vaak de efficiëntste.

4.) Mobile Fusion
Een opmerkelijke zet van het bedrijf is het feit dat het zijn technologie ook gaat openstellen voor andere toestellen, namelijk iPhones en Android-toestellen. Bovendien is het mogelijk om privécommunicatie en zakelijke gegevens perfect te scheiden. BlackBerry is met zijn BlackBerry EnterpriseServer-server nu eenmaal een ervaren speler in het zogenaamde mobile device management. Als het die expertise nu aanwendt voor andere toestellen – die via de BYOD-trend op kantoor komen aanwaaien – kan het een bedreiging ombouwen tot een opportuniteit.

Advertentie