Base viert zijn tienjarig bestaan maar waar wil het bedrijf naartoe? En wat als het wordt overgenomen? De derde mobiele operator van ons land veranderde tien jaar geleden zijn naam en logo van Orange naar Base. Ter gelegenheid van die verjaardag werd de pers uitgenodigd op de hoofdzetel om de hoogtepunten van tien jaar als […]


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



Base viert zijn tienjarig bestaan maar waar wil het bedrijf naartoe? En wat als het wordt overgenomen?

De derde mobiele operator van ons land veranderde tien jaar geleden zijn naam en logo van Orange naar Base. Ter gelegenheid van die verjaardag werd de pers uitgenodigd op de hoofdzetel om de hoogtepunten van tien jaar als ‘challenger’ te overlopen.

Het is de bedoeling om die rol van uitdager ook de volgende tien jaar te dragen, maar kan het dat wel? Base is momenteel in handen van het Nederlandse KPN, maar die sluit niet uit dat het de Belgische afdeling binnenkort verkoopt.

“Alles ligt open, maar dat wil niet zeggen dat we geen strategie mogen hebben”, zegt CEO Jos Donvil. Of Base die strategie blijft behouden onder nieuwe eigenaars, daar wil Donvil geen uitspraken over doen.

3G en 4G
Wel klopt het bedrijf zich op de borst door te benadrukken dat het vandaag een uitstekende dekking voor telefonie heeft. Voor 3G ligt dat cijfer vandaag op iets meer dan 89 procent.

En 4G? Ook dat wordt onderzocht. Momenteel wordt het supersnel mobiel internet bij Base getest. Maar net zoals bij Proximus en Mobistar lijkt er geen haast bij. “We doen dit stap voor stap”, legt Donvil uit.

“We voeren testen uit en het signaal dat we geven is dat we meegaan met onze twee collega"s”, waarmee de topman verwijst naar Proximus en Mobistar die momenteel ook testen, maar nog geen lanceerplannen hebben bekendgemaakt.

Goed en goedkoop
Base blijft dus bij zijn huidige houding dat het geen technologische voortrekker maar een goedkope volger wil zijn. Er zijn geen plannen om quadruple play (een pakket van gsm, vaste lijn, tv en internet) aan te bieden want ook dit jaar blijft de focus op het mobiele gericht.

De afgelopen tien jaar kon het bedrijf zijn marktaandeel van 8 procent tot net geen 20 procent uitbreiden. Een groot deel daarvan is afkomstig van virtuele merken zoals Jim Mobile en Mobile Vikings, dat vorige week honderdduizend klanten haalde.

Als het bedrijf de komende jaren verder groeit dan zal het vermoedelijk aan die virtuele merken te danken zijn, of aan een slechte service van de concurrentie.

Door de contractduur voor particuliere klanten te schrappen zegt Base openlijk dat wie ontevreden is, zo mag vertrekken. Tegelijk wordt de operator zo een ‘veilige’ haven voor wie zijn huidige telecomleverancier even beu is.

Geen pionierswerk, maar wel goed en goedkoop. Zo wil base zich blijven profileren. Tenminste als de volgende eigenaar van het bedrijf daar ook zo over denkt.